Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 1 okt 2019 07:00

Rykte: Tyska tillverkaren utvecklar ny V8-motor

Här ser vi senaste S63-varianten som sitter i M5 Competition.

Här ser vi senaste S63-varianten som sitter i M5 Competition.

2008 lanserades BMW:s första turboladdade V8. Enligt BMW blog kan nu tillverkaren med högkvarter i München vara på väg att utveckla en ny generation av V8-motorer som sägs vara förbered för framtiden. Med andra ord den elektrifierade framtiden.

Det var ett bra tag sedan BMW senast utvecklade en ny V8-motor. För att vara mer exakt; 2008 lanserades N63-maskinen i samband med introduktionen av BMW X5 och X6 xDrive50i. Motorn, med twin turbo-teknik, var märkets första turboladdade V8. Den var även första motor att ha den så kallade ”Hot Vee”-layouten, det vill säga turboaggregaten monterade i vinkeln mellan cylinderbankarna. Det ger en kortare väg för avgaserna att färdas till turbons turbinhjul vilket ger snabbare respons.

N63-motorn, som finns i flera olika varianter, finns även i ett prestandautförande. Då benämns den S63 och även i detta fall finns det flera olika varianter. Först ut med S63:an var BMW X5 M och X6 M under 2010. Dagens BMW M5 har även S63-motorn under huven.

BMW:s V8:or har oftast en livslängd på cirka 8-10 år. Det börjar därmed bli dags för en ny generation V8, och just en sådan är, enligt BMW Blog, under utveckling, trots tidigare rykten om att N63/S63 är sista V8-generationen från München.

Har setts testats på Nürburgring

Enligt den BMW-fokuserade bloggen sägs nya motorn få beteckningen S68 och deras källor menar att motorvolymen kan bli mindre än dagens 4,4 liter medan ”Hot Vee”-layouten med turboaggregaten i mitten består. Motorn sägs också vara ”förberedd för framtiden”, med andra ord den elektrifierade framtiden. Nya V8:an kopplad samman med ett 48-volts mildhybridsystem, eller något kraftfullare, är förmodligen inte alls otroligt.

Att beteckningen sägs bli S68 får oss att tro att motorn är avsedd för BMW:s prestandabilar, helt enkelt M-bilar. Skulle motorn ha varit avsedd för mindre prestandaorienterade modeller hade beteckningen N68 nämnts (eller annan bokstav än S). Sannolikt är det så motsvarigheterna till dagens ”ordinära” BMW-bilar med V8 får raka sexor med elektrisk assistans i framtiden.

BMW Blog uppger att de har fått indikationer på att denna nya V8-motor ser dagens ljus under huven på M5 CS som har setts testas på Nürburgring under det senaste året. CS brukar betyda fler hästkrafter och lägre vikt.