Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 10 apr 2018 10:06

Rostiga bilar kan fortfarande vara krocksäkra

Suzuki Grand Vitara krocktestas 2002.

Suzuki Grand Vitara krocktestas 2002.

Foto: VÄGVERKET/SCANPIX / SCANPIX CODE 20360 VÄGVERKET HAND-OUT

Folksam har låtit testa äldre bilar för att påvisa att rost gör bilarna sämre ur säkerhetssynpunkt.

Men testet visar också att en rostig Volkswagen Golf från 2004 får högre krockpoäng i dag än vad nya Mazda6 fick 2003.

Folksam vill nu att reglerna för besiktning av bilar förändras.

Folksam har låtit krocktesta äldre och rostiga bilar. Testet genomfördes med en Mazda6 från 2003 och en Volkswagen Golf från 2004.

Testet gick till så att de gamla bilarna – med kraftiga rostangrepp - krocktestades på samma sätt som när bilarna var nya, för 15 år sedan. Bilarna kördes på en krocksläde mot en betongvägg i 64 km/tim och bilarna krockades också från sidan och mot en stolpe (bara VW Golf) – det vill säga på samma sätt som Euro NCAP:s krocktest gick till 2003-2004.

– Kunskapen om rostens påverkan på en bils krockegenskaper är mycket begränsad. Det saknas studier eller tester på hur rost i en personbils energiupptagande struktur påverkar krocksäkerheten, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare Folksam, som stod bakom testet.

LÄS MER: Folksams lista över säkraste bilarna 

Rostig Mazda6 klart sämre

– En allmän uppfattning är att hållfastheten hos en stålstruktur påverkas negativt av kraftig rostbildning. För första gången har vi nu jämfört krocktest mellan när en bil var ny och när samma modell är angripen av rost för att se vad den har för påverkan på krocksäkerheten

Mazdabilarna i testet hade omfattande rostskador och flera av bilens balkar var skadade. Men bilarna hade klarat kontrollbesiktningen. Mazdabilarna var också de som klarade krocktestet sämst med klart sämre skydd för förare och passagerare både rakt framifrån och från sidan. 

– De båda Mazdabilarna som ingick i testet hade så omfattande rostskador att flera balkar var försvagade vilket ledde till en tydlig försämring av krockskyddet från fyra stjärnor till tre. Det motsvarar ca 20 procents ökad risk för död eller svår skada vid en kollision, fortsätter Anders Ydenius.

LÄS MER: Varning för de här begbilarna 

Ytrost påverkade inte säkerheten

Volkswagenbilarna klarade testet bättre och hade näst intill samma krockbetyg som när bilarna var nya. Men VW-bilarna hade också mindre rostangrepp på balkar och de kraftiga rostangreppen på karossen påverkade inte krocksäkerheten nämnvärt.

Anders Ydenius och Folksam vill se över reglerna för kontrollbeisktningen då testerna visade att även godkända bilar kan vara kraftigt försvagade på grund av rost.

– Bilprovningen granskar rostangrepp i bärande strukturer och underkänner om rosten är för omfattande. De testade bilarna tyder på att bilar med kraftig rost i bärande balkar kan klara besiktningen. Det kan handla om slarv eller olika bedömningar av enskilda besiktningsmän, säger Anders Ydenius.

– Det kan även indikera att det nuvarande regelverk från Transportstyrelsen är för generöst när det gäller grövre rostangrepp. Ser vi det i ljuset av våra tester som visar på att rost kan påverka krocksäkerheten finns det all anledning att se över regelverket samt att kontrollera att det verkligen efterföljs.

LÄS MER: Folksam listar de säkraste familjebilarna 

Varning för rostiga bilar

Enligt Anders Ydenius kan det vara svårt att upptäcka rosten under ytan, vilket testerna visar är den farliga rosten.

– Eftersom en bil inte rostar lika mycket överallt är det svårt att ha en uppfattning om hur stor påverkan en rostig sektion har för krockegenskaperna. Lite ytrost är inget problem rent krocksäkerhetsmässigt men om bilen har mer omfattande rost på det yttre skalet bör den undersökas vidare för att utreda om rosten även sitter i större balkar. Hittar man rost där kan det påverka säkerheten och man bör inte köpa en sådan bil, avslutar Anders Ydenius.