Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 3 okt 2018 14:46

Renault gör som Porsche – slutar med dieselbilar

Foto: UWE ZUCCHI / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Porsche, Volvo, Subaru, Peugeot och nu – Renault.

Allt fler biltillverkare skrotar sina dieselmotorer till förmån för laddhybrider.

En stor satsning på nya drivlinor ska synas i bilhallarna redan om ett drygt år.

Franska Renault ställer sig i samma hörn av bilvärlden som Porsche, Volvo, Subaru, Toyota och Peugeot med flera. Det vill säga skrotar dieselmotorer och bromsar utvecklingen av nya dieseldrivlinor.

Efterfrågan på dieselbilar har rasat i Europa som en följd av tuffare regler, miljözoner och straffskatter. I Tyskland pågår förhandlingar mellan flera tyska tillverkare och regeringen om att erbjuda efterhandsrekonstruktion av äldre dieselbilar för att se till att de klarar de nya kraven.

Renault-chefen Carlos Ghosn går längre än så. Enligt Ghosn kan vi nu se början på slutet för diesel som bränsle.

LÄS MER: Forskare om hälsohotet från dubbdäcken 

Tre hybrider 2020

– Det är slut nu, bilköpare frågar sig varför de ska köpa en dieselbil när de straffas om tre, fyra år med en bil som inte går att sälja, säger Ghosn.

Renault svänger nu kraftigt och inleder en storsatsning på bensindrivna bilar, hybrider och laddhybrider. De populära modellerna Clio, Megane och Captur ska erbjudas som hybrider med början 2020. Satsningen går hand i hand med EU-kravet på ett snittutsläpp på 95 gram koldioxid per kilometer som ska gälla från och med 2020.

PSA-gruppen, med bilmärken som DS, Peugeot, Citroën och Opel, inleder sin stora hybridsatsning redan nästa år då flera modeller ska erbjudas.

Underleverantören Continental avslöjade under bilsalongen att de tror att den sista nya bilplattformen med dieselmotorer kommer att lanseras 2023. 

LÄS MER: Här är Sveriges mest sålda bil i september 

Högre CO2-värden

Flera tyska biltillverkare, bland annat Mercedes, Audi och BMW, tror fortfarande att dieselmotorer kan överleva. I stora bilar ses dieselbränslet, i kombination med viss elektrifiering, som det mest effektiva sättet att sänka CO2-utsläppen. 

I takt med att de säljs allt färre dieselbilar i Europa och också CO2-nivåerna på utsläppen ökat.