Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 5 sep 2019 13:18

Regeringen räddar Volvos laddhybrider undan skatten

Flera av Volvos populära laddhybrider riskerar att förlora sin status som miljöbil vid årsskiftet då den nya mätmetoden WLTP höjer CO2-värdet markant.

Men nu har regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna lagt ett förslag om en justering av gränsvärdet för att få miljöbonus.

– De klimatsmarta bilarna som klassas som det i år ska också göra det kommande år, skriver Annie Lööf i Centerpartiets pressmeddelande.

Förra sommaren fick Sverige ett nytt system för fordonsskatt, det så kallade bonus-malus-systemet. Gränsvärdet för att få bonus för en så kallad miljöbil sattes vid 60 gram koldioxid per kilometer. 

Förra sommaren stod det också klart att EU inför nya mätmetoder för utsläppsvärden från bilar från den lite snällare metoden NEDC till den lite tuffare metoden WLTP. Redan då stod det också klart att Sverige från och med 1 januari 2020 ska använda det högre WLTP-värdet för beräkningen av fordonsskatten. 

LÄS MER: Höjd skatt på husbilar efter myndighetens miss 

Volvos hybrider ramlar över gränsen

Effekten av 60-gramsgränsen och införandet av WLTP-värdet blev att flera laddhybrider och andra bilar med låga utsläpp riskerade att ramla över 60-gramsgränsen och därmed bli av med statusen som miljöbil.

Ett exempel är Volvos stora suv XC90 som får ett WLTP-värde på 79 gram koldioxid och därmed blir av med sin miljöbilstatus.

Men nu har regeringspartierna tillsammans med Centerpartiet och liberalerna lagt ett förslag om att ändra gränsvärdet och rädda kvar dagens miljöbilar i bonussystemet även efter 1 januari 2020. Målsättningen är att de bilar som i dag får bonus ska få det även efter att WLTP införs.

Partierna bakom januariöverenskommelsen vill satsa totalt en miljard kronor på det de kallar gröna transporter. Potten för miljöbilsbonus ska ökas på med 100 miljoner kronor för kommande år. Att öka gränsvärdet kommer att kosta ytterligare 130 miljoner kronor 2020, 280 miljoner 2021 och hela 340 miljoner 2022. 

Under nästa år ska bonus-malussystemet diskuteras vidare och vi kan räkna med krav på ökad bonus och kanske ökad straffskatt för de bilar som släpper ut allra mest.

Det blir också en satsning på laddinfrastruktur där 50 miljoner kronor per år under de återstående åren på mandatperioden ska räcka till 300 laddplatser.