Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 19 apr 2019 14:00

TEST: Så bra fungerar det att pendla med el-mc

1/2

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

2/2

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

Det är rätt kylslaget när jag trycker på ”ready” och glider i väg ljudlöst med min elmotorcykel. 

Men det är helt perfekt för Stockholmstrafiken.

Inget slår en motorcykel som jag laddar själv och som klarar 70 km/tim – eller mer.

Ni kanske minns hur jag förra året testade en elmoped från Niu. Nu har jag fått chansen att grensla en lite häftigare variant, motorcykeln N-GT.

Att köra elmoped i trafiken i Stockholm är en utmaning. Det går snabbt från stillastående och jag får direkt ett försprång på bil- och lastbilstrafiken. Men ute på de snabba lederna känns det direkt osäkert med en moped som maximalt klarar 45-50 km/tim. Med en moped som inte får köras på cykelbanor svårt att ta sig fram i trafiken i huvudstaden. En 45 km/tim-moped passar allra bäst utanför Stockholm, Göteborg och Malmö då jag behöver hitta alternativ till de stora genomfartslederna.

Svaret från en av världens största tillverkare av eldrivna fordon, Niu, heter N-GT. Det är en motorcykel som drivs av en elmotor på 3,5 kW. Två stycken batterier om vardera 35 Ah och 4200 Wh levererar den el som behövs för att skjuta i väg mig till en toppfart på 70 km/tim.

I nedförsbacken från Fridhemsplan och till påfarten till Eugeniatunneln når jag 79 km/tim – om jag ligger ner över styret. 

LÄS MER: Elmopeden som är snabbare än allt annat i Stockholm 

Två batterier ger lång räckvidd

Niu säger att räckvidden från de två batterierna är sju mil i sportläget – då jag kan nå toppfarten – eller hela 17 mil om jag gnetar fram i mopedfart och E-save-läget. Jag kan också välja att bara köra på det ena batteriet och därmed förvandla min Niu till en moped.

Niu har ett nytt batteri i N-GT som tillåter snabbladdning enligt Flash Charge-tekniken och jag laddar mitt batteripaket fullt på 3,5 timmar.

Allt det här är förstås väldigt bra men låt oss stanna en stund vid en relativt vanlig användning.

Ett elfordon för pendling laddas för det mesta under minst åtta timmar – antingen på arbetsplatsen eller hemma. Det laddas troligen i ett vanligt 230-uttag. Batterierna på Niu N-GT kan enkelt plockas ur, även om de väger en del, och laddas inomhus, på jobbet eller hemma.

Det är smart att jag kan välja mellan olika körlägen som är så differentierade. Väljer jag långsam pendling kommer jag längre men effekten finns där om jag behöver hålla undan för lastbilar och bilar på de snabba lederna. På gatorna i stan räcker mopedläget gott och väl för trafikrytmen.

LÄS MER: Efter Tesla kommer Vessla 

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

Mer robust

Jag upplever Niu N-GT också som något mer robust än mopedvarianten. Ramen, fjädringen och bromsarna har dimensionerats för den högre farten – även om de små hjulen fortfarande behöver hanteras. När jag kommer in lite för snabbt i en kurva känns det inte helt tryggt att bara vika ner hojen. Niu-GT är också näst intill lika stötig som mopeden från samma tillverkare.

Designen är också lik mopedvarianten från Niu. Det är lite kort mellan sadel och framkåpa och mina knän är inte speciellt långt ifrån skyddsrailsen, som för övrigt är tillval. 

Är det då verkligen värt cirka 25 000 kronor för att kunna köra 70-80 km/tim i stället för 45-50 km/tim? Niu N-GT kostar cirka 50 000 kronor, dubbelt upp jämfört med mopeden.

Ja, det är verkligen frågan. Det är bara du som användare som vet svaret. Om du bor en bit ifrån 45-sträckorna kan det absolut vara värt det. Men ska jag ta ett nytt motorcykelkörkort bara för att köra en Niu-GT, nja, då blir det inte lika aktuellt.

Om du å andra sidan är i behov av lång räckvidd så är de två batterierna och E-save-läget en anledning till att köpa en Niu N-GT, även om du för det mest kommer att använde den som en 45-moped. Det går också utmärkt att skjutsa på N-GT, även om toppfarten i sportläget då stannar vid cirka 60 km/tim.

Niu har smygstartat sin lansering av elfordon med mopeder och motorcyklar men runt hörnet väntar elbilar och ännu större fordon. Niu är ett av världens mest offensiva varumärken och jag gissar att det inte dröjer speciellt länge innan ni läser ett test av ett elfordon från Niu med fyra hjul.