Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 1 jul 2019 07:30

Rättvisa och tydliga förmåner för elbilar

I.D Crozz visades i Almedalen 2019.

I.D Crozz visades i Almedalen 2019.

1/4

Foto: Jan-Erik Berggren

2/4

Foto: Jan-Erik Berggren

3/4

4/4

ALMEDALEN. Volkswagen satsar över 300 miljarder kronor på en ny familj av elbilar.

Nu vill VW-chefen Sten Forsberg ha stöd från stöd från regeringen för att få bättre villkor för elbilar och miljöbilar.

– Det måste bli rättvist och tydligt och vi måste göra mer för att bilarna ska stanna i Sverige, säger Sten Forsberg.

Elbilen I.D 3 kan förbokas redan nu och i Almedalen visar Volkswagen den el-suv som ska börja säljas nästa år. Den fyrsitsiga bilen har en helt ny design och precis som Tesla Model 3 en inredning som domineras av en ratt och en bildskärm.

– Det här är en bil som passar perfekt för svenska bilköpare, köpare som tidigare valt en kombi eller en suv, sa VW:s chef i Sverige, Sten Forsberg, när han avtäckte I.D Crozz och samtidigt inledde VW:s stora satsning på politikerveckan i Almedalen.

Sten Forsberg passade också på att skicka ett tydligt budskap till politikerna på plats i Visby. Strax intill VW:s utställningsplats samlades Miljöpartiet för nya språkröret Per Bolunds första stora offentliga tal.

– Vi behöver enklare och tydligare regler för förmånsbilar. Bonus-malus-systemet för fordonsbeskattning är bra men det ger de som köper en elbil privat en fördel jämfört med de som väljer en förmånsbil i ett företag, en tjänstebil. Det kan leda till felaktiga val, säger Sten Forsberg.

– 60 000 i bonus till elbilarna skulle vara tydligt, enkelt och bra.

LÄS MER: VW:s satsning ska ge 20 elbilar på sju år 

Bättre för privatkunden

Enligt Volkswagens beräkningar får ger ett tjänstebilsavtal en bonus på 40 000 kronor. Men samma bil till en privatperson ger en bonus på 60 000 kronor. Det här vill VW förändra.

– Vi kommer att driva den här frågan för det är viktigt att det är rättvisa och lika regler. Vi vill också att det görs mer för att miljöbilarna stannar i Sverige. Vi vill att det ska vara förmånligt att skaffa en begagnad elbil eller miljöbil.

I dag betalas miljöbilsbonusen ut efter sex månader men efter det är det fritt fram att exportera bilen. Många elbilar försvinner till Norge efter det att bonusen betalats ut.

– Om fler valde en förmånsbil skulle bilen stanna i Sverige i alla fall de första tre åren. Vi behöver göra mer för att de renaste bilarna som vi satsar stora skattepengar på också körs och används i Sverige, säger Sten Forsberg.

I.D-familjen från Volkswagen ska lanseras inom de kommande tre till fem åren och förutom att bilarna körs på el så byggs de också i klimatneutrala fabriker.

– Om vi också kan få bilägaren att köra på miljövänlig el så har vi den helt klimatneutrala bilen, säger Sten Forsberg.