Rapport: Så gick Uber-olyckan i Arizona till

Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

Nu har den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NTSB släppt den första preliminära rapporten om dödsolyckan där en självkörande Volvo XC90 kraschade i Arizona.

Enligt rapporten upptäckte bilens radarsystem kvinnan med cyklen – men bilen bromsade inte.

Förra veckan kunde vi avslöja att Volvo Cars varit behjälpliga under NTSB:s utredning av den dödsolycka som inträffade i Tempe, Arizona, tidigare i år. I kraschen dödade en Volvo XC90 med teknik för självkörande från Uber en kvinna som korsade vägen. Kvinnan ledde en cykel vilket kan ha komplicerat identifieringen.

LÄS MER: Volvos säkerhetschef om Arizona-olyckan 

Bilens radar upptäckte kvinnan

Enligt en preliminär rapport från NTSB så bar kvinnan mörkla kläder vid olyckstillfället, hon tittade inte på bilen och cykeln hon hade med sig hade inga sidoreflexer. Rapporten visar också att bilens styrsystem aktiverades mindre en än sekund före det att bilen träffade kvinnan medan bilens bromssystem inte aktiverades förrän strax under en sekund efter kraschen.

Enligt uppgifter från myndigheten upptäckte bilen kvinnan hela sex sekunder före det att hon blev påkörd men Ubers system för självkörande ska inte ha reagerat vilket också ska ha varit helt korrekt enligt den mjukvara som styrde och bromsade bilen.

LÄS MER: Ny olycka med självkörande bil 

Uber använde inte autobroms

Ubers teknik för självkörande har ingen autobromsfunktion när den är aktiverad och systemet liter då helt och hållet på den förare som finns med som resurs för den självkörande bilen. Men vid Arizona-olyckan tittade XC90-föraren åt sidan och upptäckte inte kvinnan. Bilens system har heller ingen funktion som ska varna föraren.

Mätningar visar att det var föraren som började styra undan mindre än en sekund före det att bilen träffade kvinnan men föraren började inte att bromsa för en knappt en sekund efter det att kvinnan blivit påkörd.

Uber har valt att inte kommentera uppgifterna i utredningen. 

Annons:
Annons: