Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 11 feb 2019 16:55

Rapport: Nästan halverad räckvidd för elbilar i kylan

Tesla Model S är en av modellerna som AAA testat.

Tesla Model S är en av modellerna som AAA testat.

Foto: Tesla

Det är inte någon nyhet att elbilarna får sämre prestanda i kylan. 

Men nu kan amerikanska American Automobile Association visa att de i genomsnitt tappar hela 41 procent i räckvidd vid 6,6 minusgrader. 

Den amerikanska branschorganisationen American Automobile Association, AAA, har testat hur elbilarna Tesla Model S, BMW i3, Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf och Chevy Bolt klarar kallt klimat. 

I rapporten kommer man fram till att de populära modellerna i genomsnitt tappar 41 procent av sin räckvidd vid en temperatur på 6,6 minusgrader. Men det beror inte enbart på att batterierna blir mindre effektiva, utan mycket på grund av all energi som går åt till att värma upp kupén. 

LÄS MER: Teslaägare klagar på att bilarna inte klarar kylan 

Även varma temperaturer påverkar

AAA vill nu uppmärksamma nuvarande och framtida elbilsägare om tappet i räckvidd. Men Greg Bannon, ingenjörschef hos branschorganisationen, tycker inte att det borde vara något som avskräcker. 

– Så länge förare förstår att det finns begränsningar när man kör elbilar i mer extrema klimat är det mindre risk att de överraskas av ett oväntat tapp i räckvidd, säger han i ett pressmeddelande. 

Det är inte bara kallt klimat som påverkar hur långt det går att köra. AAA har också testat hur långt bilarna klarar sig i 35 plusgrader – något som visar sig sänka den genomsnittliga räckvidden med 17 procent. Även då är det justeringen av temperaturen i kupén, i det fallet det kalla utblåset från air condition, som kräver mycket batterikraft.

TEST: Snygga Tesla Model 3 är raketsnabb och dyr 

Förvärm eller kyl ner

Så, vad kan den miljömedvetne bilisten göra för att minska sin räckviddsångest i varmt eller kallt klimat? 

Först och främst handlar det om att vara förberedd på att körsträckan blir kortare under vintertid eller högsommar, anser AAA. För det andra går det att reducera effekten genom att förvärma eller kyla ner bilen medan den fortfarande är kopplad till en laddare. 

Här hittar ni hela rapporten