Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 23 nov 2018 15:39

Range Rover visar nya lyxsuven Evoque

Range Rover Evoque är lik sin föregångare.

Range Rover Evoque är lik sin föregångare.

1/7

Foto: Jaguar Land Rover

Men rent tekniskt är det en helt ny bil.

Men rent tekniskt är det en helt ny bil.

2/7

Foto: Jaguar Land Rover

3/7

Foto: Jaguar Land Rover

4/7

Foto: Jaguar Land Rover

5/7

Foto: Jaguar Land Rover

6/7

Foto: Jaguar Land Rover

7/7

Foto: Jaguar Land Rover

Nu visar Range Rover upp nästa version av den lyxiga kompaktsuven Evoque. 

Utseendemässigt bjuder den inte på några större överraskningar.

Men under den genomskinliga huven har det hänt desto mer. 

När Range Rover presenterade Evoque för drygt åtta år sedan var det många i kritikerkåren som hyllade den för sin djärva design. Det verkar den brittiska tillverkaren ha tagit fasta på, för när man nu visar upp ersättaren är det en bekant figur vi får se. 

De exteriöra skillnaderna kan ses i en mjukare front med större luftintag, infällda dörrhandtag och bakljus som binds ihop av en svart plastramp. 

Men på insidan har Evoque fått sig en rejälare genomgång. 

LÄS MER: Expertens val – här är de 7 sämsta nya bilarna 

Först med genomskinlig motorhuv

Plattformen är uppdaterad för att vara mer styv, vilket ska ge bättre vägegenskaper. 

Evoque har samtidigt fått massor av ny teknik. Den kanske intressantaste innovationen är att den har en ”transparant huv”. Det innebär att föraren, tack vare kameror och datorkraft, kan se rakt genom motorhuven i bilens färddator. Det ska ge bättre översikt, och märket blir först med att introducera ett sådant system. 

Med det nya systemet kan föraren se rakt igenom motorhuven.

Foto: Jaguar Land Rover

LÄS MER: 10 bästa bilköpen inför vintern 

Evoque nu som hybrid

Evoque kommer med inte mindre än sex olika motorer. Det handlar om tre bensinalternativ och tre som går på diesel. Alla, utom den minsta dieseln, får hjälp av ett så kallat mildhybridsystem, vilket innebär att en elmotor på 48 volt arbetar för att sänka bränsleförbrukningen. 

Dieselmotorerna har effekter på 150, 180 och 240 hästkrafter, medan bensinmotorerna ger 200, 250 och 300 hästkrafter. Om cirka ett år ska modellen också komma som laddhybrid med ett koldioxidutsläpp på låga 45 gram per kilometer. 

Range Rover Evoque går att beställa från och med i dag i Storbritannien. Än har vi inga svenska priser, men i hemlandet börjar den på motsvarande 367 000 kronor.