Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 14 aug 2019 13:30

Problem för Geely i Kina – försäljningen rasar

Foto: NG HAN GUAN / AP TT NYHETSBYRÅN

Volvos syskon Geely har fått problem.

Bilförsäljningen i Kina går trögt vilket framför allt har drabbat de kinesiska märkena.

Geelys försäljning har minskat med 20 procent – fyra månader i rad.

Kina är världens största bilmarknad och så gott som alla bilmärken har kunnat räkna med en stadig tillväxt. Men hittills är 2019 ett klart trendbrott. Försäljningen av bilar har gått trögt och framför allt är det kinesiska bilmärken som drabbats.

Anledningen är, enligt flera bedömare, att målgruppen för kinesiska bilmärkena har drabbats hårdast av en långsammare ekonomi. 

De som köper kinesiska bilar är de med något lägre inkomst och som bor i inlandet. När så ekonomin går något trögare är det det med lägst inkomst som först ser om sina inköp.

LÄS MER: Larm från Teslaägare – vittnar om lacksläpp och rost 

Regeringen stoppade bidragen

Geely Automotive – Volvos syskonmärke i Geely-koncernen – är Kinas största inhemska bilmärke. Geely har i år lanserat tre nya modeller: en familjebil, en liten suv som delar plattform med Volvo XC40 och så den första modellen i det helt nya märket Geometry. Men ingen av de tre bilarna är någon succé och Geely Automotives försäljning minskade med 24 procent i juli i år till 91 375 bilar.

En anledning till att kinesiska bilmärken lyckats hålla priserna nere för laddhybrider och elbilar är höga bidrag från den kinesiska staten. Men regeringen i Kina stoppade bidragen den 25 juli i år vilket fick till följd att försäljningen av elbilar och laddhybrider minskade med 12 procent jämfört med förra året – för första gången någonsin.

LÄS ÄVEN: Risk för brand om din elbil inte laddas rätt hemma

Kopplas till handelskriget mot USA

Siffrorna visar att kunderna i Kina är ointresserade av elbilar så länge de inte får ta del av höga bidrag och rabatter.

Under första halvåret i år backade nybilsförsäljningen av personbilar i Kina med 22 procent och ramlade under fyra miljoner fordon. För de kinesiska bilmärkena minskade marknadsandelen med 3,9 procent till under 40 procent av marknaden.

Bedömare gör analysen att Kinas ekonomi kommer att fortsätta att bromsa in så länge handelskriget med USA pågår. Samtidigt har regeringen i Kina meddelat att rabatter och bidrag till elbilar kommer att plockas bort helt till årsskiftet.