Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Prestandaversion av Jaguars elbil bekräftad

Prestandaversionen av Jaguar I-pace är bekräftad, men det dröjer innan den släpps eftersom den inte är schemalagd än.
Foto: JAGUAR

En prestandaversion av Jaguar I-Pace bekräftas av avdelningschefen Michael Van der Sande. Men det kommer dröja innan den officiellt presenteras, modellen är inte schemalagd än. 

Våren 2018 kom Jaguars första eldrivna modell, crossovern I-Pace, och genast började en prestandaversion komma på tal. SVR kallas de på Jaguar-vis då dessa ansvaras av avdelningen SVO – Special Vehicle Operations. Nu är en sådan version bekräftad av avdelningschefen Michael van der Sande.

Jaguar I-Pace är inte direkt en långsam bil, 0-100 km/h klaras av på 4,8 sekunder men en prestandaversion kan mycket väl kapa tiden till 1,8 sekunder. Det har Jaguar tidigare menat men är samtidigt oroliga för att det är för bra prestanda.

Supportklass till Formel E

Modellen utgör supportklass till Formel E och där har man lärt sig en hel del, säger Michael van der Sande till Autocar. Cykeln för batterierna är i racing helt annorlunda och en hel del kunskap har snappats upp rörande värmeutveckling och mjukvaruoptimering. Kunskap som man nu tar med sig till gatbilarna. Bilarna i eTrophy, som serien heter, har dock inte trimmade motorer, fokus har legat på chassiutveckling.

En prestandaversion av I-Pace kommer men är ännu inte schemalagd. För den ligger mer volymfokuserade uppdrag för SVO som även rör laddhybridteknik.

I-Pace har sålts i över 9 000 exemplar, SVO byggde eller modifierade 6 000 bilar förra året.

Annons:
Annons: