Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 13 aug 2019 07:00

Premiummodellerna som offras för elbilar och suvar

1/3

Foto: IMAGINECHINA / DYCJ - IMAGINECHINA/SIPA USA SIPA USA

2/3

3/3

Flera biltillverkare tvingas rensa i modellprogrammet för att ha råd med sin elbilssatsning.

Och modellerna som offras är de som säljer sämst – de klassiska sedanerna.

När kunderna väljer suvar och elbilar riskerar flera modeller att försvinna.

Den klassiska sedanmodellen kan vara på väg att försvinna. Bilköparna väljer i allt högre grad suvar och lite sportigare coupéer. Och biltillverkarna tvingas banta i modellprogrammet för att få plats och råd med de många elbilarna som ska introduceras de kommande åren.

Försäljningsstatistik från Jato visar ett säljras för flera gamla trotjänare i lyxbilsklassen. Mercedes S-klass anses av många vara världens bästa bil alla kategorier och S-klass har varit en föregångare som fått bära flera dyra tekniska innovationer. S-klass var också den premiummodell som sålde mest i sin kategori, enligt Jato, med drygt 5 200 sålda bilar under årets första fem månader. Men försäljningen har minskat med hela 22 procent jämfört med samma period förra året.

Konkurrenten BMW 7-serie, en viktig bil för BMW:s lönsamhet, var trea på listan med nio procents färre sålda bilar i år jämfört med förra året. Porsches stora Panamera rasade med hela 31 procent och tappade flera placeringar.

LÄS MER: Vi kör stora suven alla vill ha: BMW X7 

Stort ras för Tesla

Att det inte bara rör sig om gamla bensin- och dieseldrivna bilar visar utvecklingen för Tesla Model S. Den en gång så populära elbilen, och en av de allra vanligaste elbilarna på svenska vägar, tappade hela 52 procent av sin försäljning. En del av förklaringen finns förstås i lanseringen av den betydligt billigare Tesla Model 3. 

Men trenden är tydlig. Sedanmodeller tappar mycket mark till främst suvar och sportigare karossformer. Mercedes CLS är tvåa på listan med en ökning på hela 76 procent till närmare 4 700 sålda bilar under årets första fem månader. Lika bra gick det inte för konkurrenten Audi A7 som tappade 1,7 procent. BMW tänker ta upp jakten på CLS med sin nya 8-serie.

Suvar som Audi Q8 och BMW X7 har plockat många köpare från sedangänget. X7 är en riktigt stor suv och helt ny på marknaden. Ändå sålde den i över 1 000 exemplar i maj i år.

Nästa år väntas också elbilarna Porsche Taycan, en ny elbil från Jaguar som ska ta över efter Jaguar XJ samt Audis e-tron GT blanda sig i topplistan. Elbilarnas komfort och köregenskaper väntas locka kunderna som en gång valde stora och vräkiga sedaner. En lite större bil kan också bära större batterier med lång räckvidd.