Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 19 sep 2019 09:30

Porsches klassiska modell den mest lönsamma 2019

Foto: PORSCHE

Nya Porsche 911 är den mest lönsamma modellen, proportionerligt sätt. Den har tjänat in nästan 30 procent av hela totalsumman som märket tjänat sedan lanseringen av modellen. 

Blomberg har analyserat vilken bilmodell som lönsammast i år och det är inte en Tesla eller någon hyperbil, utan det är den nya Porsche 911.

Modellen är mer lönsam än någon annan konkurrent, proportionellt sätt. 911 har en säljmarginal på 47 procent och har bidragit till 29 procent av hela totalsumman som Porsche tjänat sedan modellen lanserades.

Ferrari inte i närheten av Porsche

Motsvarande siffra för exempelvis Ferrari F8 Tributo som lanserades i mars är 17 procent. Modellen har 50 procents säljmarginal, men bidrog trots detta med enbart 17 procent till totalsumman som Ferrari tjänat efter lanseringen av F8 Tributo fram tills nu. Den modell som för tillfället är tredje mest lönsammast är BMW X5 som har tjänat in 16 procent av totalsumman som tillverkaren tjänat in sedan lanseringen av X5. 

Den modell som förväntas bli näst lönsammast är Aston Martin DBX som lär tjäna in 21 procent av alla inkomster för tillverkaren efter att DBX lanseras i slutet av december i år. 

Det finns en enkel förklaring var 911 är så lönsam menar Michael Dean, analytiker åt Blomberg. 

”911 är lönsam i sin egen form och när du lägger till alla variationer på modellen så blir försäljningsmarginalerna kolossala” säger Michael Dean. 

”Även tillvalen till utrustningen, till exempel keramiska bromsar och turbovarianter som biltillverkaren erbjuder ökar lönsamheten utan att kostnaderna för tillverkaren själva ökar.”