Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 28 nov 2018 10:54

Porsche visar upp nya versionen av ikoniska 911

Porsche 911 känns igen till utseendet, men det handlar faktiskt om en helt ny generation av den ikoniska modellen.

Porsche 911 känns igen till utseendet, men det handlar faktiskt om en helt ny generation av den ikoniska modellen.

1/10

Foto: PORSCHE

2/10

Foto: PORSCHE

3/10

Foto: PORSCHE

4/10

Foto: PORSCHE

5/10

Foto: PORSCHE

6/10

Foto: PORSCHE

7/10

Foto: PORSCHE

8/10

Foto: PORSCHE

9/10

Foto: PORSCHE

10/10

Foto: PORSCHE

Porsche vill inte ändra på ett vinnande koncept. 

Men det är i detaljerna som nya 911 skiljer sig från sin föregångare. 

Den ikoniska modellen är nu bredare, snabbare och mer tekniskt avancerad. 

Med tanke på hur omtyckt Porsche 911 är bland entusiaster och kritiker är det väntat att den tyska tillverkaren inte tar några designmässiga jättekliv. Men vid en närmare anblick blir det desto tydligare att det ändå rör sig om en ny generation av bilen. 

Bland annat handlar det om infällda handtag som ska minska luftmotståndet, en lång ljuslist som sträcker sig över bakpartiet och att alla versioner får den bredare karossen vi tidigare bara sett hos 4S.

LÄS MER: Tidningen utser de 30 bästa bilarna de 30 senaste åren 

Porsche 911 blir snabbare

992, som modellen kallas internt, blir snabbare än föregångaren 991. 

Instegsversionerna S och 4S får 450 hästkrafter, vilket är 30 mer än tidigare. Kraften överförs av en ny åttastegad dubbelkopplingslåda, men det går även att välja en manuell variant med sju steg. Senare ska det också komma en mildhybrid med ett 48-voltssystem som hjälper till att återvinna energi och sänka förbrukningen. 

I bakhjulsdrivet utförande klarar modellen 0-100 kilometer i timmen på 3,7 sekunder, medan den fyrhjulsdrivna 4S gör samma sak på 3,6. Toppfarterna ligger på 308 respektive 306 kilometer i timmen. 

Förbrukningen är tyvärr mindre imponerande. De två versionerna drar 0,89 och 0,9 liter bensin per mil, vilket är mer än de äldre versionerna. Men sannolikt beror skillnaden till stor del på att siffrorna tagits fram med den nya, strängare mätmetoden WLTP.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=14&v=U2SejdNbrg4

LÄS MER: 9 av världens rikaste och deras superlyxbilar 

Kostar från 1 155 000 kronor

Under skalet döljer det sig mycket ny teknik. Bland annat handlar det om Porsches nyutvecklade system "wet mode", som upptäcker vatten på körbanan, anpassar bilen efter det och varnar föraren. Utöver det har den autobroms som standardutrustning och flertalet andra assistanssystem som tillval. 

Interiört har det också hänt en del. De fem runda mätarna som traditionellt sett suttit i instrumenttavlan är nu utbytta till förmån för en bildskärm. I mittkonsolen, under den andra skärmen, finns det däremot fortfarande en del fysiska knappar. 

Den nya modellen går nu att beställa. Men smakar det så kostar det. Priset för 911 Carrera S är satt till 1 155 000 kronor, och 4S-versionen går loss på 1 225 000.