Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 7 dec 2019 07:00

Porsche köper dyr reklam under Super Bowl-finalen

Det tyska bilmärket Porsche ställer in sig i ledet av annonsörer under amerikanska Super Bowl-finalen som är världens största tv-show.

Det tyska bilmärket Porsche ställer in sig i ledet av annonsörer under amerikanska Super Bowl-finalen som är världens största tv-show.

Foto: SHUTTERSTOCK/TT NYHETSBYRÅN

Efter Hyundai och Kia kommer... Porsche! 

För första gången annonserar de nu i världens största tv-show, amerikanska Super Bowl.

Det är nya elbilen Taycan – en av sju finalister i Car of the Year 2020 – som nått finalen även i amerikansk fotboll, NFL. Porsche har köpt en åtråvärd annonsplats i världens mest omtalade sport- och tv-show, Super Bowl.

Dyrbara reklamsekunder

Porsche har inte avslöjat något om vilken typ av reklam det blir men hela projektet tas om hand av byrån Cramer-Krasselt. Moderbolaget Volkswagen har figurerat i Super Bowl flera gånger men har inte annonserat sedan 2014.

Att annonsera under tv-sändningen av Super Bowl är vanligt bland bilmärken som vänder sig till en bred publik samt i undantagsfall av premiummärken. Tidigare har Toyota, Hyundai, Mercedes och Lexus synts under de dyra annonssekunderna.

Jennifer Lopez och Shakira uppträder

Ett undantag från den regeln var när Honda försökte att marknadsföra sin supersportbil NSX under Super Bowl 2012 och 2016. Audi annonserade förra året sin nya elbilssatsning och Porsche lär göra något liknande i år. Även Kia och Hyundai har köpt annonsplats till NFL-finalen som spelas på Hard Rock Stadium i Miami söndagen den 2 februari 2020.

Jennifer Lopez och Shakira är bokade för den omtalade pausshowen. Just nu är San Francisco 49:ers och fjolårsvinnarna New England Patriots toppseedade i var sin halva av NFL men Baltimore Ravens är det mest formstarka laget inför de sex sista omgångarna före slutspelet.

LÄS MER:

Porsche Taycan kostar lika mycket som två Tesla 

Coca-Colas reklam mest omtalad

Enligt nyhetsbyrån Bloomberg kostade i fjol 30 sekunders reklam under Super Bowl cirka 42 miljoner kronor. Men så hade finalen drygt 100 miljoner tittare.

Förra året annonserade bland annat e-handelsjätten Amazon, chipstillverkaren Doritos, Pepsi och öltillverkaren Stella Artois. Några av de mest omtalade reklamfilmerna genom åren är Coca-Colas reklam från 1979 och Budweisers från 2014. 2015 gjorde Volvo en omtalad Twitter-kampanj under finalen. Volvo annonserade inte under matchen men lyckades via sociala medier vinna kampen om reklamtittarna ändå.