Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 12 jun 2018 11:31

Fler hästkrafter gör Mazda Miata till ett kraftpaket

2019 års modell av Mazda MX-5 Miata...

2019 års modell av Mazda MX-5 Miata...

1/2

Foto: Mazda

... som bland annat går att beställa med läderinteriör.

... som bland annat går att beställa med läderinteriör.

2/2

Foto: Mazda

Mazdas lilla sportbil MX-5 Miata kommer nu i en rejält uppgraderat version. Det är framför allt motorn som förbättrats: från 155 till 181 hästkrafter. Ändringarna ska också göra bilen bränslesnålare och miljövänligare, rapporterar Carscoops.

Det är 2019 års version av MX-5 Miata som premiärvisats i Japan inför lanseringen som börjar i just Japan den 26 juli. Den klart största förändringen i uppgraderingen sitter under huven.

Motorn har fått en rad nya delar, bland annat nya topplock, kolvar och vevstakar och 1,5-litersmotorn har förbättrats med förbränningsteknik från tvålitersmotorer. Det här innebär att kapaciteten går från 155 till 181 hästkrafter, och vridmomentet går från 200 till 205 newtonmeter. Det här ska enligt Mazda inte bara förbättra motorns styrka utan även göra bilen bränslesnålare och miljövänligare.

Förutom motorn har några mindre ändringar gjorts, bland annat på ratten och displayerna som finns i bilen. Med ett par nya tillval kommer man bland annat kunna beställa läderinteriör och aluminiumfälgar.

LÄS MER: Mazdas ikon MX-5 snyggare med hårt tak

Kostar strax över 200 000 kronor

Det japanska priset för en grundutrustad bil kommer att vara strax över 200 000 kronor, medan du får betala lite mer än 300 000 kronor till för en bil med alla tillval.

Mazda MX-5 Miata är en storsäljare i sin kategori och en imageskapare för Mazda. Men den är också en vattendelare som mött kritik, inte minst från Allt om Bilars expert Jan-Erik Berggren.

– Mer effekt i Miatan är bra, men det fattas minst 100 hästkrafter för att kunna börja nämnas i samma mening som ordet sportbil. Miata är en entusiastbil, varken mer eller mindre, säger han.

LÄS MER: Mazda-chefen: Bensin snart renare än elbilar