Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 2 mar 2019 14:00

Polestar 2 – så blir den första elbilen från Volvo

1/16

Foto: © Polestar

2/16

Foto: © Polestar

3/16

Foto: © Polestar

4/16

Foto: © Polestar

5/16

Foto: © Polestar

6/16

Foto: © Polestar

7/16

Foto: Polestar

8/16

Foto: © Polestar

9/16

Foto: Polestar Performance AB

10/16

Foto: © Polestar

11/16

12/16

13/16

14/16

15/16

16/16

Volvos systerbolag Polestar visar sin första elbil – Polestar 2.

Modellen har en räckvidd på hela 50 mil, två motorer som ger 408 hästkrafter och är fullmatad med den senaste tekniken. 

Priset ska börja på drygt 420 000 kronor. 

Volvo tog beslutet att omvandla sin prestandadivision Polestar till ett fristående elbilsmärke för snart två år sedan. Nu visar de upp sin första modell – bilen som på riktigt ska ta Volvo in i elbilsåldern. 

Polestar 2 ska konkurrera med Tesla Model 3

På förhand har vi fått veta att modellen ska bli en tuff utmanare till den Elon Musks nya Tesla Model 3. Nu har Polestar dragit skynket av den och släppt uppgifter om prestanda samt priser. Och på papparet ser den definitivt ut att kunna konkurrera med bilarna från den amerikanska elbilsjätten.  

Under karossen sitter ett 78 kWh starkt batteri som strömförsörjer en elmotor på vardera axel och driver på alla fyra hjul. Det ger 408 hästkrafter, ett vridmoment på 660 newtonmeter och en räckvidd på 50 mil enligt den nya, strängare körcykeln WLTP. Med den drivlinan klarar Polestar 2 att ta sig från 0 till 100 på mindre än fem sekunder. Det är klart jämförbart med de bästa i klassen. 

– Polestar 2 är vår första helt eldrivna volymmodell. Allt har designats och utvecklats med passion. Som eldrivet prestandamärke och genom våra kommande lanseringar av helt eldrivna bilar, vill Polestar lösa världens luftkvalitetsutmaningar. Vi utvecklar eldrivna prestandabilar som är kul att äga och köra, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar, från scenen.

LÄS MER: Äntligen här – men Polestar pratade lite om energi 

Bygger på samma plattform som Volvo XC40

Bortom siffrorna ser vi en något mindre suv som bygger på den modulära plattformen Volvo kallar CMA. Det är samma grund som XC40 bygger på, vilket ger en uppfattning om storleken. Därför är det inte heller någon slump att tidigare nämnda modell om ungefär ett år blir den första elbilen med Volvo-emblem i fronten. 

Men rent utseendemässigt är Polestar 2 mest lik konceptet 40.2 som Volvo visade upp 2016. 

Volvos konceptbil 40.2 var en stilstudie för Polestar 2.

Foto: Volvo Cars

Får uppkopplade tjänster från Google

Med Polestar 2 startar Volvo sitt samarbete med Google på allvar. Det innebär att den uppkopplade tekniken bygger på operativsystemet Android med appar, kartor, röststyrning och andra assistanssystem från det amerikanska företaget. Mjukvaran ska sedan gå att uppdatera trådlöst på internet. Andra tekniska finesser är ett system som gör att bilen låses upp med mobilen via bluetooth och en app som möjliggör att ägaren kan dela sitt fordon med andra. 

Precis som i Tesla Model S är förarmiljön centrerad kring en stor, stående skärm i mittkonsolen. Interiören har en minimalistisk design med klädsel som är vegansk. Polestar väljer alltså bort skinn till förmån för lättare textilier. I kupén finns det plats för fem, men det är svårt att kalla modellen för en storlastare. Det bakre bagageutrymmet rymmer 404 liter och det under motorhuven sväljer blott 34 till.

Kunder som vill vässa sin bil ytterligare att kan välja till ett prestandapaket som innehåller stötdämpare från Öhlins, bromsar från Brembo och 20-tumsfälgar. Där ingår också säkerhetsbälten och bromsok i guldfärg.

LÄS MER: 9 bästa elbilarna just nu 

Kostar från 421 000 kronor

Även prismässigt borde Polestar 2 kunna stå sig bra i konkurrensen. 

Tillverkaren meddelar att instegsmodellen kommer att börja på 39 900 euro, vilket motsvarar 421 000 kronor. Vid lanseringen kommer det dock enbart att finnas en mer välutrustad version prissatt till cirka 632 000 kronor. Plus lokala skatter då. 

Som en jämförelse kommer Tesla Model 3 med liknande prestanda att kosta 650 200 när den intar de svenska vägarna i vår. 

För den som inte vill lägga så mycket pengar på ett bräde ska det också gå att prenumerera på Polestar 2 till en fast månadskostnad. Hur stor den blir finns det inte några uppgifter om än. Vad vi däremot vet är att produktionen startar tidigt under nästa år i Kina. Utöver landet där den byggs kommer modellen även att säljas i USA, Kanada, Belgien, Tyskland, Nederländerna, Norge, Sverige och Storbritannien.