ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter
Publicerad 4 okt 2017 09.35

Opel satsar stort och långt med nya Country Tourer

1/5

2/5

3/5

4/5

5/5

TANNIS. Vi visste att Opel utvecklat sin nya Insignia för att få bättre köregenskaper och lägre bränsleförbrukning.

Men nya kombin överraskar i fler avseenden.

Det här kan vara Sveriges längsta bagageutrymme.

Redan för ett år sedan – i mitten av oktober 2016 – fick jag en möjlighet att testköra Opels nya Insignia. Opel berättade då om utvecklingsarbetet och hur ingenjörerna arbetat med Insignia på samma sätt som de tagit sig an Astra något år tidigare.

Det handlade framför allt om en massiv viktbesparing för att få ner förbrukningen och bättra på köregenskaperna. Opel ville också skaffa sig större innerutrymmen utan att behöva lägga på extra vikt.

Det här var långt före några planer på samgående med PSA-gruppen och nya Insignia låg perfekt i vd Karl-Thomas Neumanns planer för Opel. Insignia skulle tillsammans med Astra bära Opels försäljning tills nya suvar var på plats och elektrifieringen kunde inledas på allvar med Ampera-e.

LÄS MER: Vi testkör Opels nya flaggskepp 

Kan lägga mig i bagageutrymmet

Det är andra planer nu. Inte ens Neumann är kvar på Opel. Men det är Insignia. Bilen finns med som kandidat till Car of The Year 2018 tillsammans med Opels nya suvar, modellerna Crossland X och Grandland X.

Opel har också valt att satsa på en CrossCountryvariant av Insignia-kombin. Och det är den bilen som vi valde att ta bild på. Country Tourer kallar Opel sin storlastare med fyrhjulsdrift, aningen högre markfrigång och rejält med tilltaget lastutrymme. 

Jag har inga problem att lägga mig raklång längsta bak och då är det förstås som att be om att hamna på bild.

När jag för en vecka sedan gjorde listan över familjebilar du INTE ska köpa just nu – läs den här – noterade jag bland de olika importörerna och återförsäljarna att kombi verkar ha blivit bortglömd. Det var många gamla kombimodeller som helt enkelt inte finns längre, ens på den svenska marknaden.

LÄS MER: Så mycket kostar kombibilarna att äga 

Köp före 1 juli 2018 om du vill slippa hög skatt

Det låter kanske konstigt för oss svenskar men fyrhjulsdrivna bilar med lite lull-lull är inte något att komma med när de minsta budgettillverkare spottar ur sig kompakta suv:ar med fyrhjulsdrift och manuell växellåda. Trots att storkombin har en stabil försäljning i Europa är det fler och fler tillverkare som väljer bort segmentet.

Därför ska vi glädjas lite extra åt en ny stor kombi med fyrhjulsdrift. 

I Danmark fick vi också chansen att prova Opels nya värstingdiesel, en tvålitersmotor med dubbelturbo. Drivlinan fungerar mycket, mycket bra men det här är en bil som kommer att straffas hårt i den nya fordonsskatten efter 1 juli 2018. Köp nu om du vill slippa straffskatten. 

Opels sköna stolar imponerade också och bidrog till en mycket bra komfort. Priset ligger lägre än hos flera av de etablerade konkurrenterna. Och för tjänstebilsföraren som åker långt och lastar mycket är Country Tourer med biturbodieseln ett bra val.