Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 29 sep 2017 09:46

Nytt dråpslag mot dieselbilarna

Foto: MICHAEL PROBST / AP TT NYHETSBYRÅN

Höga utsläpp från dieselbilar har blivit en sanning de senaste åren.

Men en ny studie visar att utsläppen varit ännu högre än befarat.

– Dieselbilens verkliga utsläpp är en högaktuell fråga – nu närmast inför höstens omröstning i EU-parlamentet av EU:s nya avgaslagstiftning, säger IVL:s utsläppsexpert Åke Sjödin.

Det är IVL Svenska Miljöinstitutet som leder studien på över 700 000 fordon i Europa. Studien presenterades i veckan på ett seminarium i Europaparlamentet. IVL varnade för flera år sedan att utsläppsvärden från dieselbilar var klart högre än de värden som bilarnas uppmätta förbrukning skvallrade om. 

I somras genomförde IVL en mätning i Göteborg på över 30 000 passerande fordon. Mätningarna bekräftade bilden. IVL Miljöinstitutet har nu bearbetat flera mätningar där de preliminära resultaten visar att moderna dieselbilar överskrider utsläppsgränserna av kväveoxider med cirka fem gånger även i Spanien, Schweiz, Frankrike och Storbritannien.

– Dieselbilens verkliga utsläpp är en högaktuell fråga – nu närmast inför höstens omröstning i EU-parlamentet av EU:s nya avgaslagstiftning, säger IVL:s utsläppsexpert Åke Sjödin.

LÄS MER: Diesel, bensin eller el – så väljer du rätt 

Upp till 40 gånger så höga utsläpp

Undersökningen i Europa bekräftar att dieselbilar som klarar den senaste miljöklassen, Euro6, klarar sig bättre. Men även för de bilarna överskrids gränsvärdena med upp till fyra till sex gånger. Alla värst är Euro5-bilarna där gränsvärdet överskrids med så mycket som 40 gånger för vissa modeller.

När flera städer och kommuner diskuterar framtida miljözoner för att få bättre luftkvalitet är det framför allt bilar som klarar Euro5 eller sämre som ska bort från citykärnorna. 

– Att frågan lyfts på EU-nivå är ett gott tecken. Hittills har Bryssel inte agerat tufft nog. Nu hoppas vi på ett strängare regelverk, säger Åke Sjödin.

Den nya studien kan betyda att även dieselbilar som klarar Euro6-kraven kan förbjudas i de nya miljözonerna.