Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 21 nov 2017 14:17

Nya Volvo XC40 är säkraste suven i klassen

1/2

Foto: Volvo Cars

Lotta Jakobsson, adjungerad professor vid Chalmers, är säkerhetsspecialist hos Volvo.

Lotta Jakobsson, adjungerad professor vid Chalmers, är säkerhetsspecialist hos Volvo.

2/2

Foto: Volvo Cars

BARCELONA. Volvo XC40 blir först av alla Volvo-bilar med en funktion som varnar och bromsar bilen även när du backar.

Därmed fortsätter Volvo sitt envisa arbete med att steg för steg höja säkerheten i sina bilar.

Lotta Jakobsson har lång erfarenhet av bilsäkerhet på Volvo och Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Hon höll ett bejublat framträdande om bilsäkerhet när Volvo hade världspremiär för sin nya XC90 på Artipelag utanför Stockholm. Nu är Lotta Jakobsson återigen med när Volvo visar ytterligare en ny plattform och bil, CMA och nya XC40.

Hon berättar ingående om hennes och Volvos arbete med att steg för steg höja säkerheten i bilarna. Och hur hon i det arbetet försöker påverka EuroNCAP att öka kraven på biltillverkarna.

– Just nu arbetar vi mycket med krockdockarna för att få dem att likna vanliga människor mer, speciellt tioåringar är intressanta. Och när vi kommer på något så lyssnar EuroNCAP. De har betytt mycket för att säkerheten höjts, för att de sämsta bilarna blivit så mycket bättre.

LÄS MER: Volvo XC60 hyllas i nytt krocktest – får toppbetyg

Viktigt att bromsa farten

Enligt Lotta Jakobsson handlar utvecklingen nu om att försöka bromsa farten så mycket som möjligt och att fundera på vad självkörande bilar betyder för bilsäkerheten.

– Om vi förlängde bilarna med en meter så skulle säkerheten öka. Men bilarna behöver bli mindre och i stället måste vi sänka farten. Bland annat med hjälp av autobroms och andra system som upptäcker faror och bromsar bilen.

I självkörande bilar kan passagerarna sitta på ett annat sätt och göra andra saker jämfört med i dag.

– Vi måste studera människors beteende mycket mer. Titta till exempel på barn som sitter på fel sätt i baksätet, som vrider sig ur bältet. De gör det för att det blir obekvämt och då måste vi försöka göra det bekvämt så att de sitter på rätt sätt.

LÄS MER: Utrustning – 9 saker din nästa bil verkligen borde ha

Många sitter fel i bilen

Är det många som sitter på fel sätt i bilarna?

– Av de barn som skadas så är det väldigt många som inte sitter som de ska. Men många sitter också för långt ifrån nackstödet. 

Lotta berättar om problem i USA där många använder hatt och att nackskydden och stolarna då måste se ut på ett speciellt sätt.

Vad säger dina kolleger i andra länder om Volvos och svenskarnas sätt att se på bilsäkerhet?

– De kallar oss de tokiga svenskarna. På allvar så är det. Speciellt när vi pratar barns säkerhet. De förstår inte alls vad vi håller på med, de förstår inte att vi i Sverige sätter fast barnen på ett säkert sätt, att det är viktigt. De tror inte att det går. Men vi vet att vi har rätt, vi har data från olyckor som säger att vi har rätt.

Vad arbetar ni med just nu vad gäller barnsäkerhet?

– Att krokarna vi har för att sätta fast barnstolarna ska bli standard. Men det tar tid.

– Vi har vår nollvision och det är stor skillnad jämfört med att vilka sänka olyckorna med en viss procent. Men fler och fler tar efter oss, fler och fler börjar prata om nollvisioner.