Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 17 okt 2019 13:30

Nya Toyota Yaris Hybrid – mindre men rymligare

Foto: TOYOTA

Den har blivit mindre men är rymligare än föregående generationen – Nu är Toyota Yaris Hybrid officiellt presenterad. 

Yaris har en nyutvecklad 1,5-liters Atkinson-bensinmotor som jobbar tillsammans med en elmotor. 

Samtidigt uppges förbrukningen och utsläppen vara mer än 20 procent lägre än i utgående Yaris Hybrid. 

Toyota har en lång historia i småbilssegmentet, det som med ett finare namn kallas för B-segmentet. Vi ska inte börja rabbla upp modellerna sedan tidigt 1960-talet utan vi hoppar fram till 1998 då första generationen Yaris kom som ersättare till Starlet som under 20 år gick igenom tre generationsväxlingar.

Första Toyota Yaris-generationen var en 3,6 meter lång bil, andra generationen växte till knappt 3,8 meter och tredje generationen, den som snart är på väg att fasas ut, är ungefär 3,95 meter lång. I och med att konkurrenter som Peugeot 208 och Volkswagen Polo har tagit sig över fyra meter (båda är exakt 405,5 centimeter långa) är det lätt att tro att fjärde generationen Yaris gör detsamma.

Foto: TOYOTA

Men när Toyota nu presenterar nya Yaris Hybrid får vi läsa att modellen är fem millimeter kortare än föregångaren, det vill säga exakt 394 centimeter lång. Den är med andra ord 11,5 centimeter kortare än nämnda konkurrenter.

Nya Yaris beskrivs dessutom som fyra centimeter lägre än företrädaren vilket gör den 147 centimeter hög och därmed är den fortsatt högre än både 208 och Polo.

Innerutrymmena ska ändå vara bättre än tidigare tack vare lägre sittposition i kombination med att bilen är fem centimeter bredare, det vill säga 174,5 centimeter från sida till sida, exklusive ytterbackspeglarna. Att axelavståndet även det har vuxit med fem centimeter till totalt 256 centimeter bidrar också till bättre utrymmen för förare och passagerare. Bland annat har förarstolen sex centimeter längre skjutmån än tidigare.

Med längre axelavstånd, ökad spårvidd och 1,5 centimeter lägre tyngdpunkt kommer Yaris sannolikt också ta ett kliv upp på komfortsteget. Även köregenskaperna kan misstänkas bli bättre och tryggare, inte minst då viktfördelningen sägs ha förbättrats och vridstyvheten ökats.

Bakljusarrangemanget är inspirerat av hur det ser ut på C-HR.

Foto: TOYOTA

Baseras på TNGA-plattformen

Nya Yaris baseras, som så många andra Toyota- och Lexus-modeller, på Toyotas moduluppbyggda TNGA-plattform (Toyota New Global Architecture) som introducerades 2015 i samband med senaste Prius-generationen. Yaris använder GA-B (även TNGA-B) som är minsta varianten. Yaris är för övrigt första modell på GA-B där B:et står för B-segmentstora bilar. Övriga TNGA-varianter är GA-C (bland annat nya Corolla), GA-K (bland annat nya RAV4), GA-N (Toyota Crown) och GA-L (bland annat nya Lexus LS).

Till utseendet påminner nya Yaris en hel del om sin föregångare. Formerna är dock mer utpräglade och uppsynen är lagd åt det ”argare” hållet. Bakdörrarnas nedre fönsterlinje har fått samma svepande linje upp mot bakre takstolparna som Toyota C-HR har vilket sannolikt inskränker på sikten utåt, från baksätet sett, speciellt då sittpositionen är lägre än i utgående Yaris. Dörrhandtagen har dock fått stanna kvar på dörrplåten och inte, som på C-HR, flyttat upp till överkant av dörren.

En annan detalj som påminner om hur det ser ut på C-HR (speciellt efter uppdateringen) är bakljusen med tillhörande ramp mellan dessa (som på ett par av bilderna ser ut att vara ljussatt).

Nya Yaris-fronten känns egen och påminner inte så mycket om övriga Toyota-modeller, trots den stora grillen som ändå är nättare än hos utgående generation. Med lite fantasi kan man se lite av nya Supra framtill, närmare bestämt där huven möter fronten.

Egen stil men ändå en miljö som vi känner igen som Toyotas. Några få detaljer ser ut att vara hämtade från utgående generation, exempelvis handtagen i taket och handtaget i jalusin för panoramaglastaket.

Foto: TOYOTA

Interiört bjuder nya Yaris på ett rejält lyft. Nuvarande Yaris har spartansk förarmiljö, något nya generationen inte ser ut att kunna beskyllas för. Utförandet av instrumentbräda, infotainmentskärm, mätarhus och mittkonsol påminner om hur det ser ut i andra nya Toyota-modeller men Yaris har ändå en egen stil.

Toyota menar att förarplatsen är utformad enligt principen ”händerna på ratten och ögonen på vägen”. Det kan tyckas märkligt i och med den stora skärmytan i mätarhuset plus den ännu större infotainmentskärmen, men det ligger ändå något i uttalandet i och med att modellen har en head up-display som på en tio tum stor yta i förarens synfält visar bland annat hastighet och navigationsanvisningar. Det tillhör inte vanligheterna i B-segmentet.

Nyutvecklad bensinmotor i kombination med elmotor

Enligt Toyota har de lagt ned mycket tid på att förhöja interiörupplevelsen genom nya, mjuka material på bland annat dörrsidorna (som ser extremt djupa ut på bild) och – för första gången i Yaris – på instrumentbrädan.

Fyra generationer Toyota Yaris, från 1998 till 2021.

Foto: TOYOTA

Toyota Yaris Hybrid har sedan introduktionen i mitten av 2012 sålt i över en halv miljon exemplar och alla har de haft en fyrcylindrig bensinmotor på 1,5 liter och 73 hästkrafter som samarbetar med en elmotor på 61 hästkrafter. Tillsammans kan de maximalt leverera 100 hästkrafter. Denna drivlina är nu ett minne blott då nya Yaris har en nyutvecklad 1,5-liters Atkinson-bensinmotor med tre cylindrar under huven som har en termisk verkningsgrad på 40 procent (hur mycket av tillförd energi som verkligen nyttjas för att driva bilen och hur mycket som försvinner i form av värmeutveckling, och 40 procent är i sammanhanget en hög siffra).

Bensinmotorn opererar tillsammans med en elmotor. Några specifikationer för respektive motor bjuds vi inte på i dag men Toyota meddelar att effekten är 15 procent högre än tidigare, med andra ord bör den ligga på 115 hästkrafter. Samtidigt uppges förbrukningen och utsläppen vara mer än 20 procent lägre än i utgående Yaris Hybrid.

Elmotor i all ära, men i Yaris Hybrid är det en trecylindrig bensinmotor som är dominerande drivkälla.

Foto: TOYOTA

Nickelmetallhydridbatteriet är ersatt med ett nytt batteri av typen litiumjon, precis som i Toyota Corolla 1,8 Hybrid (Corolla 2,0 Hybrid har kvar gamla batteritypen, det vill säga nickelmetallhydrid). Det nya batteriet beskrivs som kraftfullare och 27 procent lättare än det gamla.

Nya Yaris baseras på TNGA-arkitekturen som är flexibel och anpassningsbar beroende på bilstorlek. I Yaris fall heter varianten GA-B (kallas även TNGA-B) och betyder att den är anpassad för bilar i B-segmentet. Det är första gången den B-segmentstora varianten används.

Foto: TOYOTA

Nya Yaris ska vara utformad för att klara de nya riktlinjer för krockskydd som införs under 2020. Bland annat har Yaris fått något som kallas för mittkrockkudde som ska ge extra skydd vid sidokollisioner. Vi tolkar det som att en krockkudde kan blåsas upp mellan framstolarna (är monterad i en av framstolarna) för att skydda personerna framtill från varandra. GM introducerade denna typ av krockkudde för åtta år sedan.

Bland förarstödsystemen märks nyheter som adaptiv farthållare och filhållningsassistent som kan hjälpa till att styra bilen.

Fjärde generationen Toyota Yaris börjar tillverkas först i mitten av 2020 och den svenska lanseringen är planerad till efter sommaren samma år.

Exakt vilka modellversioner och motoralternativ, utöver hybriden, som är aktuella då återstår att se. Förmodligen kommer vi att få se en ny prestandaversion av Yaris likt den Yaris GRMN som kom 2017. Teknikens Värld har sett en sådan testas på Nürburgring.