Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 29 jun 2019 17:00

Nya S60 symbolen för Volvos framgångar i USA

1/4

Nytt och gammalt.

Nytt och gammalt.

2/4

3/4

4/4

En klassiskt vacker sedan. 

Så ska Volvo försöka att sticka ut i USA.

Vi kör USA-byggda Volvo S60 T6 från Manhattan och norrut till Maine.

Volvo har ökat sin försäljning av bilar i USA det senaste året och en stor anledning är den nya bilfabriken i South Carolina. Att Volvo – efter årtionden av beslutsångest – till slut öppnade en fabrik blev en viktig signal till framför allt de osäkra Volvohandlarna att verkligen satsa och investera i nya lokaler.

Volvo har i alla år haft sin största kundbas i de östra och västra delarna av USA. Och det går att hitta en och annan Volvo – både nya och gamla - när jag går runt på Manhattan. Men med en blygsam försäljning om cirka 10 000 bilar per månad så är förstås en Volvobil något udda på vägarna i USA. 

Nya och gamla XC90, XC60, ett par gamla kantiga kombibilar – det är vad som syns bakom det klassiska järnmärket i grillen. Och jo, det dyker också upp en och annan gammal Saab.

Jag har tidigare kört bil i Texas, Colorado, Kalifornien, Arizona, Florida, Louisiana och Minnesota. Jag har också besökt Detroit och Chicago. Den här gången är uppgiften att köra från New York och Manhattan till Portland, Maine. 

Volvos USA-chef Anders Gustafsson varnar mig direkt för de dåliga vägarna i framför allt New York. 

– Att försöka hitta någon slags körglädje i en bil på de här vägarna är inte så lätt. Men det blir bättre och bättre ju längre norrut du kommer, förklarar Gustafsson.

Och det stämmer väldigt bra. För även om det är lätt att köra bil på de rejäla, breda och tydligt markerade vägarna i USA så är skicket bedrövligt. Stora gropar, massor av lagningar och skarvar. Men kanske blir det bättre eftersom New York verkar ha fler vägarbeten per kvadratkilometer än Stockholm.

Körläget blir Comfort och något styvare än så är verkligen inte aktuellt.

LÄS MER: Fakta och betyg på nya Volvo S60 

Lägre snittfart

När vi lämnar stadsgränsen flyter det på bättre och jag känner igen de böljande motorvägarna från andra stater i USA. Dunkin' Donuts är vanligare än McDonalds utmed vägarna. Farten ligger lite högre än tillåtna 60-70 miles per timme men trafiken flyter på bra. Omräknat i kilometer per timme ligger snittfarten på motorvägen på cirka 120, det aningen långsammare än på de bästa svenska motorvägarna.

Jag kör en S60 T6 R-Design med fyrhjulsdrift. Den fina styrningen jag noterade vid provkörningen i Los Angeles i höstas briljerar på nytt. Då körde jag allra mest laddhybriden T8 Polestar men fick i alla fall en eftermiddag med T6 AWD. Nu får jag bekanta mig med Volvos mest körglada modell ännu mer och S60 T6 AWD fungerar fint även som långfärdsbil. Comfort-läget bland körprogrammen ger mig lagom respons från motor och växellåda och i den flytande trafiken tvingar mig inte till några häftiga gaspådrag.

Tvärtom kan jag i lugn och ro testa assistanssystemen och den adaptiva farthållaren. Ja, köra på det sätt som de flesta amerikaner gör.

Flera av de klassiska sedan- och kombibilarna är på väg att försvinna från amerikanska highways. De som syns och märks är framför allt europeiska premiummärken och bilar som Infiniti och Acura, Nissans och Hondas svar på Audi, BMW och Volvo. 

Försäljningen av kombibilar har rasat i Nordamerika och en tillverkare som Volkswagen funderar till och med på att ta bort Golf kombin från bilhallarna helt. Kanada verkar spjärna emot och kan få behålla kombin.

Pickup, suv och sedan – det är vad amerikanska bilköpare föredrar. Det är faktiskt lite konstigt att Volvo hittills aldrig vågat prova att sälja en pickup men kanske kan Mercedes exempel med X-klass få Volvos strateger på andra tankar.

LÄS MER: Volvos USA-chef om framgången 

Trängs med två VW-bilar

Hemma hos mina släktingar strax norr om Portland, Maine, är en europeisk bil inget konstigt. Det står redan två VW-bilar framför garaget, en nyare Atlas och en äldre Transporter. Precis som Volvo har VW byggt bilfabriker i södra USA och Atlas byggs i Chattanooga, Tennessee. Dieselskandalen slog hårt mot VW i USA men med en rad satsningar på elbilar försöker VW återfå kundernas förtroende.

När vi kör söderut igen tar vi en sväng förbi Boston. Där lyckas vi fotografera S60:n precis bakom en äldre S40 som kör förbi. Det blir en tydlig signal om Volvos utveckling.  Om en gång S40 var den kloka och smarta lilla bilen är S60 i dag något helt annat. Med nya S60 slåss Volvo på allvar med BMW i kategorin körglädje, med Mercedes vad gäller premiumkänsla och med Audi, i design. 

Med flera hungriga återförsäljare än någonsin står Volvo väl rustade att sälja hela det moderna modellprogrammet och det enda som kan sätta stopp för ökad försäljning är Donald Trumps handelskrig med EU och Kina som gör det dyrare att flytta nyproducerade bilar mellan världsdelarna. Volvos svar blir att bygga flera bilmodeller i den nya fabriken i South Carolina.

LÄS MER: Så kunde Volvo bygga fabriken i USA 

Behöver bli bättre på kvalitet

Volvo behöver också bli bättre i kvalitetsundersökningen som görs av J.D Power. Det blev ett nytt bottennapp i den senaste undersökningen, trots att Volvo påstår att de kommit tillrätta med de tidiga mjukvaruproblemen på 90-seriebilarna.

Amerikanska bilköpare byter bil ofta och det är bara onödigt att ge dem en anledning att tycka illa om en modell eller ett märke. 

Att köra bil i USA är enkelt, till och med när vägarbetena avlöser varandra på väg in i New York norrifrån. Det är aldrig trångt och stökigt, det flyter på. Det är lätt att förstå varför biltillverkare i Europa har lättare att anpassa köregenskaperna till ett amerikanskt sätt att köra bil än tvärtom. I USA är det mer jämn fart, inte så tvära kurvor och de dåliga vägarna ställer krav fjädringen. I Europa är det hetsigare, tvärare kast och ett snabbare tempo – alltså byggs bilarna annorlunda. Men det är lättare att ge en Volvo S60 som har bra balans, respons och styrning lite mer komfort än att försöka jobba in bra köregenskaper i säg en Cadillac. 

Washington Bridge tar oss över Hudson-floden från Manhattan till New Jersey och flygplatsen. Vi ser Manhattans skyskrapor i fjärran. Det pekar uppåt för Volvo i USA och att den S60 jag parkerar vid flygplatsen byggs i South Carolina är den stora anledningen. 

Visst hade S60-bilarna lika gärna kunnat byggas i Göteborg och skeppas till USA men bilfabriken visar att Volvo menar allvar och att de är i billandet nummer ett för att stanna.