Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 14 mar 2018 12:53

Nya regler kan ge ännu dyrare bensin och diesel

Att tanka diesel är redan dyrt, och kan nu bli ännu dyrare.

Att tanka diesel är redan dyrt, och kan nu bli ännu dyrare.

Foto: / NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN

En ny rapport från Svenska Miljöinstitutet avslöjar hur biodrivmedel kan driva upp priset för diesel och bensin.

I dag kan det vara tre gånger så dyrt att producera biodrivmedel än fossila drivmedel.

En ökad iblandning av biodrivmedel i fossil bensin och diesel ska påverka utsläppen av växthusgaser. Det ses som en viktig åtgärd för att sänka koldioxidutsläppen från biltrafiken. Ökad iblandning påverkar också hela bilparken och sänker därmed utsläppen från alla befintliga bilar, de dryga fyra miljoner bilarna som rullar på svenska vägar.

Men en ny rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet visar att det kostar att sänka utsläppen. I dag kostar det mellan fyra och 14 kronor per liter att tillverka ett biodrivmedel. Skillnaden beror på tillverkningsprocess och råvara.

Jämför det med kostnaden för att tillverka fossila drivmedel som i dag ligger på fyra till fem kronor per liter.

LÄS MER: Dieselförbud och miljözoner är EU:s fel 

Kan bli brist på råvaror

Miljöinstitutet pekar på vilka biodrivmedel som är mest lönsamma för att använda för att reducera klimatpåverkan. Rapporten visar att det billigaste sättet i dag att reducera klimatpåverkan fås med biogas som produceras genom rötning av avfall och restprodukter samt för sockerrörsbaserad etanol. Däremot ger biodrivmedel som baseras på raps ger högst reduktionskostnad.

Enligt Miljöinstitutet kan framtida biodrivmedel ge lägre reduktionskostnader men bristen på råvaror kan också driva upp priserna. 

– Sverige använder i dag en stor del av den HVO-diesel som finns tillgänglig på den europeiska marknaden. Beroende på framtida politisk utveckling och ökad internationell efterfrågan riskerar vi en situation med råvarubrist och därmed högre kostnader för att nå reduktionsmålen. Då kan tekniker som använder inhemsk skogsbaserad råvara utgöra en viktig pusselbit som krävs för omställning av den svenska transportsektorn, säger Erik Furusjö, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet, i rapporten.

LÄS MER: Här är mackarna där du tankar billigast