Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 22 mar 2019 09:43

Nya hybridbilarna går dubbelt så långt på el

BMW:s nya laddhybrider som presenteras i sommar ska gå att köra längre på el.

BMW:s nya laddhybrider som presenteras i sommar ska gå att köra längre på el.

1/2

Foto: CYRIL ZINGARO / AP TT NYHETSBYRÅN

Suven X5 klarar åtta mil på el i laddbart utförande.

Suven X5 klarar åtta mil på el i laddbart utförande.

2/2

Foto: BMW

BMW:s nya laddhybrider klarar sju till åtta mil på el. Det är en fördubbling jämfört med tidigare generationer.

Men BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich tror att utvecklingen stannar där.

– Det finns en ”sweet spot” för laddhybriderna. När en laddhybrid har en räckvidd på åtta till tio mil verklig körning så är det tillräckligt.

För att klara de tuffa utsläppskraven i Europa samtidigt som det säljs färre och färre dieselbilar storsatsar BMW på laddhybrider. 13 nya laddhybrider ska presenteras under de kommande fem åren och flera nya modeller och uppdateringar kommer under andra halvåret 2019.

– Efterfrågan på dieselmotorer i Europa har minskat men vi ser en stabilisering, säger BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich.

För att effektivisera och spara pengar ska BMW minska på antalet drivlinor och erbjuda laddhybrider till samtliga modeller. 

LÄS MER: BMW ska utveckla färre dieselmotorer 

Åtta, tio mil räcker för pendling

När populära 3-serien får en laddhybriddrivlina ska den klara cirka sju mil på el. Men Klaus Fröhlich ser ett naturligt tak i utvecklingen av laddhybrider.

– När laddhybriden klarar åtta till tio mil på el så räcker det för daglig pendling. Vill du kunna köra längre än så blir bilen bara dyrare, du plockar bara i större batterier. Du tjänar inte så mycket om du vill ta bilen för att åka skidor i Alperna. Det finns en ”sweet spot” för laddhybrider.

BMW har tillsammans med ett universitet i Rotterdam testat så kallad geofencing där förarna av laddhybrider måste ställa om bilen till eldrift när de kom till innerstan. Men även med miljözoner och geofencing tror Klaus Fröhlich att åtta, tio mils räckvidd på el räcker för en laddhybrid.

Förutom elbilar och laddhybrider arbetar BMW tillsammans med Toyota med vätgasbilar. Om sex, sju år, 2025, tror Klaus Fröhlich att en vätgasbil kan nå samma kostnadsnivå som en elbil eller en bil med bensin- eller dieselmotor. 

– Vi tittar på vätgas tillsammans med Toyota för att se vad som händer. Det kan också vara så att vi måste erbjuda en vätgasbil för att få sälja andra bilar på en viss marknad.