ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Nya EU-regler ger ÄNNU högre bilskatt – 1500 kr mer per år

Publicerad 31 mar 2017 16.10
Allt om bilar>Bilnyheter

Foto: NILS JAKOBSSON

Svenska bilägare rasar mot regeringens förslag att höja bilskatten.

Men höjningen är bara början.

Transportstyrelsen förbereder som bäst för nya EU-regler som kommer att höja skatten ytterligare.

Det var för en vecka sedan som regeringen presenterade sitt förslag till höjd bilskatt. Det nya förslaget innebär en skattehöjning för de allra flesta svenska bilister – även de som redan har köpt en bil i tron om en viss skattenivå.

LÄS MER: Så här slår de nya skatteförslagen mot din bil

Även Centerpartiets förslag – som presenterades för två veckor sedan – betyder en avgift- eller skattehöjning för många bilister.

Men det kommer flera överraskning för svenska bilägare. I september i år inför EU de nya reglerna för mätningar av utsläppsvärden från bilar. Den så kallade WLTP-metoden ska införas från och med september och betyder att bilars förbrukning och utsläpp bättre ska spegla verklig körning. WLTP-värdena kommer att ligga minst tio procent över dagens utsläppsvärden och därmed betyda kraftigt ökad skatt. 

Enligt regeringens förslag skulle en tioprocentig ökning av koldioxidvärdet betyda en skattehöjning på 500 till 1500 kronor per år för de flesta svenska bilar under de tre första åren.

De nya EU-reglerna betyder också att biltillverkarna tvingas hålla nere utsläppen i alla förhållanden.

Transportstyrelsen arbetar som bäst med att förbereda trafikregistret för de nya WLTP-värdena och här är de viktiga datumen:

19 april 2017: Remisstiden på regeringens förslag går ut.

Maj 2017: EU ska publicera det nya regelverket med WLTP-metoden. 20 dagar senare träder reglerna i kraft. Beslut är redan fattat.

11 juni 2017: Transportstyrelsen ska ha ett trafikregister som kan ta emot de nya WLTP-värdena. Först då och om regelverket trätt i kraft kan bilar godkännas för försäljning med de nya mätvärdena och de nya koldioxidvärdena.

LÄS OCKSÅ: Så tömmer skatteförslaget din plånbok 

Men bara för att trafikregistret har WLTP-värden så är det inte säkert att de används för beskattning. För det krävs en ändring i vägtrafikskattelagen. Regeringskansliet arbetar med frågan men inget beslut är fattat. Mycket tyder ändå på att WLTP-värdena kommer att vara vägledande när den nya bilskattelagen ska träda i kraft nästa sommar.

Och därmed kan svenska bilägare få ytterligare skattehöjningar i storleksordningen 700–1 500 kronor per år under tre år. En total skattesmäll för nya bilar på uppåt 4 500 kronor, utöver de redan aviserade höjningarna.

EU-reglerna höjer också bilskatten under hela bilens livslängd.