Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 18 sep 2019 07:00

Nya detaljer om Ferraris kommande suv avslöjade

Foto: Ferrari

I en intervju med Ferraris tekniske chef Michael Leiters, avslöjar han nya detaljer om det italienska märkets nya suv, Purosangue. Toppversionen kan få en V12-motor, samt levereras som laddhybrid.

Det har varit tyst ett tag om Ferraris kommande suv, eller fuv som de själva vill benämna den. Nu har emellertid tillverkarens tekniske chef, Michael Leiters, för Autocar avslöjat en del nyheter om modellen och annat rörande Ferraris framtid.

Liksom Teknikens Värld tidigare har berättat kommer suven, med internkod 175 och arbetsnamn Purosangue, ingå i de 15 nya modellvarianter som ska lanseras till 2023 (tidigare uppgift var 2022). Den kommer att byggas på en av märkets två plattformar – föga förvånande den ansedd för modeller med frontmotor.

Till båda plattformarna ska såväl V6-, V8- som V12-motorer finnas, med eller utan elassistans. Såväl bak- som fyrhjulsdrift ska finnas liksom två, 2+2 och fyrsitsiga lösningar.

Michael Leiters vill inte avslöja några tekniska specifikationer eller detaljer men bekräftar att den tidigare i år presenterade SF90 kommer att bistå med en hel del teknik till kommande modeller då den ligger i framkant.

Står klar 2022

SF90 har Ferraris välkända V8 på fyra liter och tre elmotorer som kraftkälla med en total systemeffekt på 1000 hästkrafter. Det mesta pekar på att suven kommer att finnas som laddhybrid med märkets kommande V6-motor samt i en toppversion med V12:a.

Även inne i kupén händer det saker och man kommer att få se stora ändringar interiört på kommande modeller. Ferrari brottas med hur man ska kombinera sportighet och komfort samt hur man ska göra med den för märkets så viktiga så förarorienterade miljön, huruvida man ska göra den mer ”demokratisk”. Hur Ferraris DNA ter sig en bil byggd för komfort, helt enkelt.

Formgivare och ingenjörer har jobbat tillsammans med suven från start, berättar designchefen Flavio Manzoni, detta för att få till de rätta proportionerna.

– Många suvar på marknader är vidareutvecklingar på befintliga modeller. Formgivarna är därför begränsade till den tekniska grunden. I vårt fall finns det inga kompromisser, menar han vidare.

Ferraris suv ska stå klar 2022 och får främst Aston Martin DBX, Bentley Betayga, Lamborghini Urus och Rolls-Royce Cullinan som konkurrenter.