Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 7 jul 2019 13:30

Nya BMW X6 chockar med mycket hög svansföring

Utseendemässigt skiljer sig nya BMW X6 markant från andra modeller.

Utseendemässigt skiljer sig nya BMW X6 markant från andra modeller.

Foto: BMW

Ett år efter nya X5 presenterar BMW nu syskonmodellen – nya X6. Till utseendet skiljer sig modellen kraftigt inte bara från föregående generation utan också från X5. Modellerna har aldrig stått längre från varandra än nu.

BMW:s kanske mest utskällda modell presenteras nu i sitt tredje utförande. Generation E71 kom 2008 (presenterades sent 2007) och – till många belackares förtret – satte an en ton som flera andra biltillverkare lyssnade på. Men det var först när generation F16 kom 2014 som konkurrenterna vaknade till liv. Plötsligt fick coupéformade suven X6 möta motstånd från först och främst Stuttgart i form av Mercedes GLE Coupé, och på senare år även från Ingolstadt (Audi Q8), Sant’Agata Bolognese (Lamborghini Urus), Zuffenhausen (Porsche Cayenne Coupé) och delvis också från Coventry (Range Rover Velar).

Helt egen front

Nu, bara fem år efter introduktionen av generation två, är det dags för X6 generation tre, G06 som den heter nere i BMW:s hemstad München. Syskonbilen X5 heter för övrigt G05 på ”fikonspråk”.

Foto: BMW

Nya X6 har förstås mycket gemensamt med senaste X5:an, men till utseendet står de båda längre från varandra än någonsin tidigare. Utöver den slankare profilen har X6 fått en helt egen front, mer eller mindre. Strålkastarna är desamma, men njurarna i grillen är formmässigt något helt annat. De är betydligt större än njurarna på föregående generation men ändå nättare än på X5. En nyhet hos njurarna är att de för första gången kan utrustas med en form av bakgrundsbelysning, en subtil sådan som lyser upp kromet och ger lite skimrande reflektioner.

Foto: BMW

Främre stötfångarpartiet har få likheter med motsvarande del på X5. Det är lite åt det ”fläskigare” hållet på X6.

Nya veck och linjer

Från sidan sedd skiljer sig X6 från X5 med bland annat helt andra karossplåtar med nya veck och linjer. Medan X5 har ett rakt nedre karossveck viker X6:s motsvarighet av uppåt på bakdörren mot bakre hjulhuset. Luftslitsen på framskärmen har ett annat utseende och dessutom integrerats i nämnda veck, något som X5 inte har. Även tröskellådan har en avvikande design.

Det övre karossvecket, det som utgör bilens ”midja”, är rakt draget från ovanpå främre hjulhuset hela vägen bak till bakskärmen, dessutom högt upp, ovanför dörrhandtagen. På X5 börjar motsvarande veck aningen längre bak och framför allt längre ned på framskärmen, och på bakdörren viker det av uppåt för att ”stryka igenom” handtaget på bakdörren.

Dessa detaljer var mer eller mindre identiska hos X5 och X6 av föregående generation.

Foto: BMW

De bakre regionerna på X6 generation tre är helt nya. Utförandet påminner en hel del om hur nya X4 ser ut med smala bakljus vilket ger betydligt mer plåtytor. Svansföringen upplevs som mycket högre än hos förra generationen. Stötfångarpartiet är betydligt kraftigare hos X6 än hos X5.

Foto: BMW

Takhöjden betydligt lägre

Interiört däremot, där är skillnaderna frånvarande. Att kliva in i nya X6 är som att kliva in i X5. De bakre passagerarna märker dock en markant skillnad, takhöjden är av naturliga skäl betydligt lägre i X6 än i X5. Glastaket sträcker sig inte riktigt över baksätets passagerare, men glasytan är betydligt större än hos tidigare generation – 83 procent för att vara exakt.

Foto: BMW

Bagageutrymmet är lika rymligt som hos företrädaren. 580 liter ryms när baksätet är uppfällt, samma siffra som tidigare. Med baksätet nedfällt ryms 1 530 liter vilket är fem liter mer än innan. X5 rymmer 645-1 860 liter och vinner därmed lastutrymmesmatchen mot X6, vilket var helt väntat.

Foto: BMW

En bredare bil

Nya BMW X6 är 493,5 centimeter lång, det vill säga 2,6 centimeter längre än föregångaren och 1,3 centimeter mer än vad X5 mäter från front till bak. Axelavståndet på 297,5 centimeter är detsamma som hos X5 – så klart – och betyder att avståndet mellan hjulaxlarna är 4,2 centimeter mer än tidigare.

X6 är en bred bil, 1,5 centimeter bredare än förra generationen och därmed 200,4 centimeter från sida till sida. På höjden mäter den 169,6 centimeter vilket betyder att den är sex millimeter lägre än förut. Markfrigången är däremot fyra millimeter högre än tidigare och ligger nu på 21,6 centimeter.

Motorer och priser

Motoralternativen räknar vi till fyra stycken, två är bensindrivna och två är dieseldrivna. Samtliga är fyrhjulsdrivna och är utrustade med BMW:s automatlåda Steptronic med åtta steg.

Ett xOffroad-paket finns för den som har för avsikt att hålla till utanför asfalterade ytor i större utsträckning än vanligt. Paketet innebär bakre diffbroms med extra låsningsgrad, förstärkta hasplåtar och tvåaxlad luftfjädring.

Instegsbensinaren heter X6 xDrive40i och har en rak sexa på 3,0 liter som ger 340 hästkrafter och 450 newtonmeter. Den gör 0-100 kilometer i timmen på 5,5 sekunder och toppar 250 kilometer i timmen samt förbrukar 0,80-0,86 liter per mil samt släpper ut 181-197 gram koldioxid per kilometer. Från 737 600 kronor kostar X6 xDrive40i.

Foto: BMW

X6 M50i är toppalternativet av de båda bensinmotorerna. I denna modellversion sitter en V8 på 4,4 liter som ger 530 hästkrafter och 750 newtonmeter. Motorn känns igen från bland annat X5 M50i och M850i xDrive. 0-100 kilometer i timmen på 4,3 sekunder och toppfart på 250 kilometer i timmen. Förbrukningen anges till 1,04-1,07 liter per mil och utsläppet till 237-243 gram per kilometer. I detta utförande kostar X6 från 935 100 kronor.

Instegsalternativet på dieselsidan heter X6 xDrive30d och har en treliterssexa under huven. 265 hästkrafter och 620 newtonmeter pumpar den ur sig vilket räcker till en 0-100-tid på 6,5 sekunder och toppfart på 230 kilometer i timmen. 0,61-0,66 liter per mil i förbrukning och 159-172 gram per kilometer i utsläpp. Pris från 724 600 kronor.

Foto: BMW

Värstingdieseln är X6 M50d som även den har en rak treliterssexa under huven, men här handlar det om 400 hästkrafter och 760 newtonmeter. 0-100 kilometer i timmen går på 5,2 sekunder och toppfarten är 250 kilometer i timmen. Denna variant sägs förbruka 0,69-0,72 liter per mil vilket betyder 181-190 gram per kilometer i utsläpp. Priset för monsterdieseln börjar på 935 100 kronor.

Världspremiär i Frankfurt

Publik världspremiär har nya BMW X6 på bilsalongen i Frankfurt i september. Själva marknadslanseringen är planerad till november 2019 så räkna med att de första bilarna ut till kund sannolikt sker först i början av 2020.