Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 21 mar 2019 14:59

Nya BMW iX3 en försmak av framtidens elbilar

Elsuven BMW iX3 presenteras nästa år men den går att beställa redan nu.

Elsuven BMW iX3 presenteras nästa år men den går att beställa redan nu.

1/3

Foto: BMW

Här är konceptbilen som visar vad vi kan vänta oss av den färdiga produkten.

Här är konceptbilen som visar vad vi kan vänta oss av den färdiga produkten.

2/3

Foto: BMW

3/3

Foto: BMW

En halv miljon laddbara bilar på vägarna i Europa i slutet av 2019.

Det ska befästa BMW:s position som storsäljare av elbilar och laddhybrider i regionen.

– Vi kan bygga alla våra olika drivlinor på samma produktionslina, det är en stor fördel och gör att vi kan anpassa oss efter efterfrågan, säger BMW:s försäljningschef Pieter Nota.

Pieter Nota tar över ansvaret för all försäljning inom BMW-gruppen när Peter Schwarzenbauer går i pension senare i år. Det betyder att Nota förutom BMW:s bilar ska ta hand om motorcyklar, Rolls-Royce, Mini och nya digitala affärer. Framför allt ska han också sätta fart på gruppens försäljning av elbilar och laddhybrider. Under 2018 såldes närmare 142 000 laddbara fordon men i takt med att utbudet ökar måste den siffran öka. 

– Först vill jag säga att många pratar om att sälja elbilar, vi gör det. Under 2018 var BMW marknadsledande, inte bara i premiumsegmentet utan på hela marknaden. Vi har varit en pionjär med i3 och vi gjorde en stor satsning på laddhybrider, säger Nota.

På bilsalongen i Genève avslöjade BMW en utökad satsning på laddhybrider som nu ska dels få längre räckvidd men också finnas som alternativ i hela modellprogrammet.

– Vi kommer att ha laddhybrider från 2-serie ända upp till 7-serie. Vi anser också att laddhybrider är ett sätt att snabbt förbättra luftkvaliteten i städer. Vi arbetar med staden Rotterdam där vi studerar hur förare av laddhybrider ska köra i elläget i citykärnan. 

Där fanns också BMW iX3, märkets första helt eldrivna suv. Den bygger på den nya plattformen som ska kunna anpassas så att alla bilar som har den kan elektrifieras. 

BMW iX3 blir första bilen med den nya plattformsstrategin.

Foto: BMW

LÄS MER: Så ska BMW öka lönsamheten igen 

”Viktigt att vi kan förlänga räckvidden”

Är det svårt att bygga en laddhybrid som är rolig att köra?

– Nej, se på vår nya X5, det är en väldigt sofistikerad bil med en räckvidd på el på cirka 80 km och med en sexcylindrig bensinmotor. Kör du med bensinmotorn har du en väldigt trevlig känsla och den är väldigt rolig att köra.

– För oss är det viktigt att vi kan förlänga räckvidden på el med hjälp av fjärde och sen femte generationen av eldrivlinor och batterier. Vi kan också få ut mer effekt från eldrivlinan vilket gör bilarna roligare att köra.

Behövs det nya regler inom EU för att använda geofencing i städerna och därmed kunna köra bilarna bara på el där så krävs?

– Regelverket utvecklas och det är därför vi testar beteende i Rotterdam de studierna kan utvecklas till nya regler.

Passar laddhybriderna på andra marknader, till exempel USA?

– I Kina drivs det mest av regelverk för elbilar. Vår 5-serie laddhybrid är framgångsrik i Kina. Vi ser också ett ökat intresse för laddhybrider i vissa stater i USA. I Kalifornien säljer också 5-serie laddhybrid bra.