Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 3 jul 2018 08:58

Ny studie: Så farliga är nya dieselbilar i verklig trafik

Även nya dieselbilar släpper ut mycket kväveoxid.

Även nya dieselbilar släpper ut mycket kväveoxid.

1/2

Foto: JAN DÜSING

2/2

Foto: SUVAD MRKONJIC

En ny studie över totalt 700 000 fordon bekräftar tidigare mätningar som säger att även nya dieselbilar släpper ut stora mängder kväveoxider.

Studien, där även fordon i Sverige analyserats, visar också att utsläppen ökar när det är riktigt kallt och riktigt varmt.

IVL Svenska Miljöinstitutet har medverkat i en studie över utsläpp från 700 000 fordon i verklig trafik i Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien under åren 2011 till 2017. Studien har bland annat tittat på utsläpp av skadliga partiklar och kväveoxider.

Utsläppen av partiklar från dieselbilar har minskat i och med införandet av effektiva partikelfilter. Här har också utsläppen minskat i takt med tuffare lagkrav.

Tyvärr visar studien och sammanställningen inte samma utveckling för utsläpp av kväveoxider. Här visade mätningarna att utsläppen i stort sett var oförändrade trots att lagkraven skärptes från Euro 1-nivå till Euro 5-nivå. Först vid införandet av lagkravet Euro 6 visade mätningarna en minskning av utsläpp av kväveoxider.

LÄS MER: MP vill förbjuda bensin och diesel i Stockholm 

Lagstiftningen har inte fungerat

Men även för Euro 6-dieslarna är studien besvärande. Mätningarna visar att utsläppen från bilar med rening enligt Euro 6-nivå är cirka fem gånger mer vid verklig körning än vid de labbtester där bilarnas utsläppsnivåer fastställs.

Bilarna följer alltså lagkraven enligt de mätningar som görs men när bilarna körs i verklig trafik så släpper de ut mer farliga kväveoxider. Förbrukningen ökar under verklig körning och utsläppen blir därmed högre, men de blir så mycket som fem gånger högre än lagkravet för kväveoxider.

– Lagstiftningen och tidigare utsläppskontroller har tyvärr inte har fungerat som de ska. Nu ser vi äntligen en minskning med Euro 6-bilarna, men fortfarande är det långt kvar innan de möter förväntningarna som ställs av lagkraven, säger Åke Sjödin, utsläppsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet, i ett pressmeddelande.

Mätningarna visar också att utsläppen av kväveoxider ökar kraftigt när temperaturen sjunker under 20 grader och ökar även när temperaturen är över 25 grader.

LÄS ÄVEN: Miljözonerna ser ut att skrotas efter ny rapport 

Trött på att det är dyrt med bil?Gör testet, svara på 4 frågor