Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 13 jun 2018 08:00

Ny studie: Även Euro 6-dieselbilar är smutsiga

Dieselns utveckling och framtid har varit en het potatis i bilvärlden under lång tid.

Dieselns utveckling och framtid har varit en het potatis i bilvärlden under lång tid.

1/2

Foto: MICHAEL PROBST / AP TT NYHETSBYRÅN

BMW får bäst betyg av alla dieselbilstillverkare – men är fortfarande långt ifrån godkända.

BMW får bäst betyg av alla dieselbilstillverkare – men är fortfarande långt ifrån godkända.

2/2

Foto: Shutterstock / Shutterstock

Farliga utsläpp av kväveoxider från dieselbilar har varit ett hett omdebatterat ämne bland många bilintresserade. Nu visar en studie som mätt utsläppen med en ljusstråle att nästan alla dieselbilar - även de allra modernaste – har för höga utsläpp av kväveoxider.

När Volkswagens fusk avslöjades 2015 sattes dieselns utsläpp verkligen i rampljuset och många fick upp ögonen för de farliga kväveoxiderna. Under de senaste månaderna har regeringens uppmärksammade förslag om miljözoner i våra städer återigen satt dieselbilarnas utsläpp högt upp på agendan.

Nu har en ny studie från den brittiska forskargruppen The Real Urban Emissions Initiative (TRUE) gett dieselskeptikerna vatten på sin kvarn. Med hjälp av en ljusstråle har forskarna undersökt utsläpp från 350 000 bilar i hela Europa. Det är framför allt mängden kväveoxider, det farligaste ämnet i dieselutsläpp, som mätts.

Bilarna som testats har varit bensin- och dieselbilar i kategorierna Euro 3, 4, 5 och 6. De har sedan fått betyg i tre grader, bra, godkänt eller icke godkänt. Forskarnas gräns för godkänt gick vid utsläpp på 180 milligram kväveoxider per körd kilometer.

LÄS MER: Diesel – därför kan det vara både bra och dåligt

BMW bättre än andra dieselbilar – men fortfarande dåligt

Av alla dieselbilar som testats var det bara ungefär 20% av alla BMW:s Euro 6-dieselbilar som fick godkänt. Alla andra släppte ut mer än 180 milligram kväveoxid per kilometer.

– Det här visar vad som fortfarande finns kvar efter dieselgate – tiotals miljoner smutsiga dieselbilar som orsakar giftiga gaser som vi varje dag andas in. Våra tester visar att kväveoxidutsläppen överskrider vad biltillverkarna påstår, säger Greg Archer, en av forskarna på TRUE.

Men studien möter kritik från bilindustrins lobbygrupp ACEA, som påstår att resultaten är missvisande.

– Det är inte överraskande att så få bilar möter kraven, eftersom de inte har testat några Euro 6d-bilar, säger ACEA:s generalsekreterare Erik Jonnaer till Carscoops.

Euro 6d är den klassificering som bilar i modellår 2019 klassas i.

LÄS MER: Berggren: Därför ska du inte köpa en dieselbil

Bensinbilar släpper ut mindre än diesel

Av de bensinbilar som testats klarade alla godkänt och många fick betyget bra. Biltillverkaren Fiat-Chrysler, med märken som Fiat, Alfa Romeo, Chrysler och Dodge, var den enda som fick bra betyg på alla sina bilar. Även Toyota och Mercedes fick bra betyg medan Renault, Nissan, Citroën, Peugeot och Opel hade smutsigast bensinbilar.

LÄS MER: Polska EU-höjdaren: "Dieselbilen är slut"