Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 1 jul 2018 14:00

Uppdaterad 27 jun 2018 10:01

I dag träder den nya fordonsskatten i kraft

För den som köper Sveriges mest populära bil, Volvo V90, kan det bli dyrt.

För den som köper Sveriges mest populära bil, Volvo V90, kan det bli dyrt.

1/2

Foto: Volvo Cars/montage

Den som däremot köper en Tesla utan något deklarerat utsläpp kan vänta sig att få 60 000 kronor tillbaka.

Den som däremot köper en Tesla utan något deklarerat utsläpp kan vänta sig att få 60 000 kronor tillbaka.

2/2

Foto: Tesla

I dag träder den nya fordonsskatten i kraft. 

Den straffar många populära bensin- och dieselbilar, medan modeller med låga utsläpp belönas med bonus. 

Transportstyrelsens hemsida kan du räkna ut hur du påverkas av ändringarna. 

Söndagen den 1 juli träder den nya fordonsskatten i kraft. 

Nu införs regeringens "bonus malus"-system, som innebär att den som köper ny bil får betala skatt baserat på det deklarerade utsläppet. Törstigare fordon får en förhöjd kostnad de tre första åren, medan snålare sådana belönas med upp till 60 000 kronor.

Samtidigt försvinner den så kallade supermiljöbilspremien.

LÄS MER: Allt om den nya bilskatten – så påverkas du och din bil 

Så vet du vad det kostar

Reglerna gäller för nya personbilar klass I och II (husbilar), lätta bussar och lätta lastbilar som tas i trafik från och med 1 juli i år. 

Flera av våra vanligaste bilmodeller kommer att få en klart högre fordonsskatt under de tre första åren efter registrering. Som exempel kostar en bensindriven Volvo V90 med ett utsläpp på 154 gram koldioxid per kilometer i dag 1 306 kronor i fordonsskatt per år, enligt bilbranschföreningen Bil Sweden. Efter den 1 juli i år blir skatten 5 548 kronor per år för att år fyra gå tillbaka till 1 306 kronor. Det betyder en skattehöjning på drygt 4 200 kronor per år i tre år.

Går du i tankar att köpa en ny bil och vill veta vad du kommer att få betala, alternativt få tillbaka, kan du använda Transportstyrelsens beräkningshjälp

– Bonus malus är något som direkt påverkar ekonomin vid nybilsköp. Beräkningshjälpen gör det möjligt för alla att få reda på hur det påverkar just den bil de är intresserad av att köpa, säger Jan-Olov Öhrn, direktör för Fordonsinformation på Transportstyrelsen.

LÄS MER: Risk att din nya bil levereras med extra hög skatt 

Här är gränsvärdena som gäller

0–60 gram koldioxid/km: Bilar som ska få bonus. Bonusen går linjärt från 60 000 kronor till 10 000 kronor och från 0 till 60 gram koldioxid. 

60–95 gram koldioxid/km: Här är de bilarna som varken får höjd skatt de tre första åren eller får en bonus.

95–140 gram koldioxid/km: Här kostar varje gram koldioxid 82 kronor per år i skatt. Till den summan kommer också ett grundbelopp på 360 kronor. 

över 140 gram koldioxid/km: Här kostar varje gram koldioxid hela 107 kronor per år i skatt. Plus också grundbeloppet på 360 kronor och kostnaden utsläppen upp till 140 gram, alltså (140-95)x82=3 690 kronor.

För dieselbilar: Dieselbilar betalar alltid en extra skatt som är 13,52 kronor per gram koldioxid. En dieselbil som släpper ut 100 gram koldioxid betalar alltså ett speciellt dieselbelopp på 1 352 kronor. Dieselbilar får också ett miljötillägg på 250 kronor. Den här extraskatten och tillägget gäller alltid, och alltså även efter de tre första åren.

För laddhybrider: Laddhybrider mäts enligt körcykeln precis som andra bilar. Drivs de med bensin i kombination med el räknas de som bensinbilar i beräkningsmodellen och drivs de med el och diesel blir det beräkningsmodellen för diesel. 

Efter höjningen: Efter de tre skatteåren går fordonsskatten tillbaka till samma modell som i dag, alltså 22 kronor per gram koldioxid över en gräns på 111 gram.

LÄS MER: Köpa bil 2018 – här är 10 viktiga saker att tänka på