ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter
Publicerad 5 dec 2017 19.01

Nu visar Lamborghini den nya extrema suven Urus

Lamborghini Urus.

Lamborghini Urus.

1/7

Foto: Lamborghini

2/7

Foto: Lamborghini

3/7

Foto: Lamborghini

4/7

Foto: Lamborghini

5/7

Foto: Lamborghini

6/7

Foto: Lamborghini

7/7

Foto: Lamborghini

Efter mycket snack och många rykten har Lamborghini äntligen presenterat sin suv Urus. 

650 hästkrafter och en prislapp på över två miljoner ska locka köpare.

Försäljningen börjar till våren.

Lamborghini slog på stort och höll en stor visning av sin nya suv inför storpublik i Bologona. Lamborghini har jobbat med Urus-visningen i hela sex år och suven ska nu konkurrera med Bentley Bentayga, Mercedes G 65 AMG samt kommande suvar från Aston Martin och Ferrari.

– Med Urus kommer Lamborghini in i ett segment som är helt nytt för oss. Dessutom kommer vi att fördubbla vår försäljning, kommenterade Lamborghinis vd Stefano Domenicali.

LÄS MER: Volvos nya elbilsvärsting heter Polestar 1 

Går i över 300 km/h

Lamborghini sålde förra året nära 3 500 bilar och planerar att efter en mjukstart på 1 000 Urus nå en årlig försäljning på 3 500 suvar per år. Om efterfrågan är större än så kan Lamborghini öka kapaciteten till 4 000 Urus per år.

USA är märkets största marknad med drygt 1 000 bilar per år. Tvåa är Japan. 

För att klara den nya produktionen ska Lamborghini anställa 700 personer, trots att Lamborghini kommer att plocka sin fyraliters V8 från Volkswagen-hyllan.

Lamborghini Urus ska bli den snabbaste suven med en toppfart på över 300 km/tim. Vikten har ökat ett par hundra kilogram jämfört med konceptbilen från 2012 men det har även antalet hästkrafter. 

LÄS MER: Aston Martin visar ny häftig suv

Siktar på att nå kvinnor och äldre

Enligt projektledarna och ingenjörerna bakom Urus ska bilen få sportiga köregenskaper och klara både snabba kurvor och körning i tät stadstrafik med bibehållen komfort och stabilitet.

Enligt Lamborghini är de flesta som köper en sportbil under 50 år och i USA och Kina är köparna under 40 år. Men med Urus räknar Lamborghini med att nå äldre köpare och även kvinnor.