Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 10 apr 2018 13:00

Här är Fords nästa storsäljare – nya Focus

Ford Focus Active.

Ford Focus Active.

1/4

Foto: Hasselblad H5D

Ford Focus ST.

Ford Focus ST.

2/4

Foto: Hasselblad H5D

Ford Focus kombi.

Ford Focus kombi.

3/4

Ford Focus Vignale.

Ford Focus Vignale.

4/4

Foto: STEFAN VIEHBACHER info@stefanviehbacher.de 01512

KÖLN. Ford fortsätter sin strategi med fyra modeller av en.

Precis som med Fiesta så lanserar Ford sin nya Focus med fyra tydliga personligheter.

Men Ford gör mer än så.

Nya Focus blir helt uppkopplad och med flera finurliga finesser.

Här är bilen som ska få fart på Fords personbilsförsäljning i Europa. För trots att småbilen Fiesta fick bra omdömen och testresultat har bilköparna varit svårflirtade.

Och ingen kan i alla fall påstå att Ford snålat. Det är full satsning på nya Focus som blir första bil på den helt nya plattformen C2. Plattformen kommer att tjäna som grund i flera kommande modeller. En ny plattform betyder en möjlighet att införa ny teknik, att spara på vikt och uppdatera drivlinorna. Och Ford gör förstås allt det här – och lite till.

LÄS MER: Alla nya bilar 2018 – 88 kommande modeller 

Flera nya säkerhetssystem

Genomgången av bilen sker på Fords designcenter i Köln dit Car of the Year-juryn bussas. Utvecklingschefen Joe Bakaj berättar om Fords 20-åriga succé med modellen Focus och att Ford hittills sålt drygt 16 miljoner Focus, vilket gör bilen och modellen till en av Europas allra mest populära.

Ford har de senaste åren fått kritik för att de inte hängt med i utvecklingen av assistanssystem. Det ändras nu då Focus har flera assistanssystem. Nu finns autobroms, filkörningsassistent och adaptiv farthållare. Men inte bara det. Ford lägger till automatisk parkering, ett smart ljus som kan följa vägen, head-up-display, flera olika körprogram, ett system som hjälper dig att styra undan ett hinder på vägen och skyltläsning som varnar om du kör in på en väg med förbjuden infart. Ford har samlat sina assistanssystem i benämningen Ford Co-Pilot360. 

BILTEST: Dyrast och snabbast genom tiderna – vi kör Ford GT 

Ford Focus har inbyggt wifi

Ford presenterar flera nya drivlinor där cylinderavstängning på de trecylindriga 1,5-liters Ecoboost-motorerna märks allra mest. Ford har också vidareutvecklat sina dieselmotorer.

Det är en mycket omfattande teknisk uppdatering och Ford kliver också in i den digitala världen genom att förse Focus med ett 4G-modem för upp till tio användare. Focus blir alltså en wifi-hub och med appen FordPass Connect kan du sköta vissa funktioner ifrån mobilen.

Och så var det de fyra olika karaktärerna. På scenen framför mig står lyxversionen Vignale, kombin Wagon, värstingen ST och Sverigefavoriten Active. Precis som med Fiesta gör Ford om designen i fronten för sina fyra olika bilar och designskillnaderna syns även i baksäte och bagageutrymme. Bagageluckan på kombin är mer upprätt än tidigare vilket ger ett större och bättre lastutrymme. Den nya fjädringen bak ger bra köregenskaper men ger också plats i bagageutrymmet. 

Active har hela 30 mm högre markfrigång än standard-Focus meden värstingen ST sänkts med 10 mm. Och jag gillar Active allra bäst av de fyra och det är synd att den modellen introduceras först 2019, tillsammans med ST. Så dags kan det också bli fråga om någon eller några hybriddrivlinor