Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 4 mar 2018 17:00

Nu ska hundratals nya bilar visas i Gèneve

Det var en riktig höjdpunkt när Koenigsegg visade bilen One:1 – som har en hästkraft per kilo vikt.

Det var en riktig höjdpunkt när Koenigsegg visade bilen One:1 – som har en hästkraft per kilo vikt.

1/2

Foto: Koenigsegg

Volvo kommer också att vara på plats för att visa upp sin nya kombi V60.

Volvo kommer också att vara på plats för att visa upp sin nya kombi V60.

2/2

Foto: Volvo Cars

Det finns större bilsalonger. Det finns de som är häftigare och visar många fler koncept- och framtidsbilar.

Men bilsalongen i Genève är den allra trevligaste av världens stora bilutställningar. 

Och på måndag är det dags. 

Själva utställningen liknar andra bilsalonger på det viset att den finns i sex, sju olika hallar. Skillnaden är att varje hall är relativt liten och att de stora bilmärkena trängs på en totalt sett liten yta. 

Här finns inga jättelika montrar, inomhustestbanor och stora skrytbyggen. Det går snabbt och enkelt att titta på Opel, Toyota, Ford och Volvo och ändå hinna titta till Ferrari, Lamborghini eller Koenigsegg.

LÄS MER: 9 bästa bilarna Jan-Erik Berggren kört 

Många supersportbilar på plats

Förutom att det är lagom stort för två intensiva dagar så finns det ovanligt många supersportbilar att titta på. Bilsalongen i Genève har blivit den salong som samlar alla små supersportbilar på en och samma plats. Och de får synas, de får märkas.

I Genève kan Victor Muller stå och se fundersam ut i Spykers monter medan Christian von Koenigsegg alltid har fullt med kunder i sin lilla soffhörna. Den svenska supersporttillverkaren har gjort Genève till sin salong och varje år står Koenigsegg för en överraskning. Förra året kom en hel karavan av Koenigseggbilar körandes in till montern – sånt händer bara i Genève.

I år är det 88:e gången som bilsalongen i Genève arrangeras. Volvo väntas visa upp sin nya 60-serie - om de inte slår på stort och visar både 40- och 60-serien. 

Audi ska visa nya A6, Mercedes sin A-klass. Ford väntas rulla fram den nya versionen av Focus, Fords viktigaste bil på många, många år och Peugeot ska visa en ny 508.

100 nya bilar visas upp

Förra året visades totalt cirka 100 produktionsklara bilar varav de allra flesta hade världspremiär. Dessutom visades drygt 30 konceptbilar i Genève.

Sedan ett par år inleds Genève salongen med den stora presentationen av omröstningen av Car of the Year. 

Det finns egentligen bara ett enda problem med Genève: för få hotell. De som vill besöka bilsalongen behöver boka hotellrum ett år i förväg och räkna med att det blir dyrt. Flera hotell tar bara bokningar över tre nätter eller mer och höjer priserna rejält när efterfrågan är som störst.

Det du förlorar på hotellpriset kan du i viss mån ta igen på transporter. Det är billigt att åka buss och tåg och eftersom mässområdet ligger vägg i vägg med flygplatsen räcker det oftast med en stärkande promenad för att komma fram till bilutställningen.

5 Minnen från Genève

Coolaste bil: Koenigsegg One:1 visades på salongen 2014

Besvikelse: Volvo-ledningens ansikten när XC90 inte blev Car of the Year 2016

Märkligaste bil: Techrules som visades 2016 och i fjol men jag tror inte att jag helt kan förklara tekniken i bilen ändå.

Storslaget party: Före dieselskandalen hade Volkswagen-gruppen alltid en storslagen förfest måndag kväll före första pressdagen.

Underground: Under värsta bilkrisåret hade GM en pressträff i en källarlokal där de försökte parera alla rykten om Saab. GM:s dåvarande vd Fritz Henderson förklarade att det blir konkurs om inte Saab kan hitta en ny ägare. Det var varmt, trångt och väldigt tryckt stämning.