Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 21 apr 2018 17:00

Ford öppnar ny butik för att vända negativa trenden

Foto: TOMS KALNINS / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Svenskarna älskar sin Ford Mustang och Sverige är det land som har flest Mustanger per invånare.

Men nu vill tillverkaren att även de andra modellerna ska få fäste.

Med nya stora Ford Store i Segeltorp ska Ford vända den negativa trenden i Sverige.

Fords chef i Europa, Roelant de Waard skålar med Anders Hedin och presentatören Tina Thörner på scen. Anders Hedin ger klara besked om hur storsatsningen på Ford ska räknas hem.

– Vi har sålt bra i Stockholm från vår lilla anläggning men nu behöver vi tredubbla försäljningen, sa Anders Hedin från den lilla scenen.

– Han är en fantastisk entreprenör, Anders, säger Roelant de Waard när vi sitter ner en stund efter invigningen.

LÄS MER: Ford-chefen om jakten på dieselbilarna 

"Krig mellan Volvo och VW"

Hedin Bil är i dag Fords största återförsäljarpartner i Sverige och med den nya anläggningen i Segeltorp ska Ford ta marknadsandelar. Jag frågar Roelant de Waard vad som är så speciellt med den svenska marknaden:

– Det är en unik marknad med Volvo och med kriget mellan Volvo och VW-gruppen. Men vi vill växa i Sverige och det kan vi göra med den här anläggningen och med fräscha produkter.

Ford kommer i sommar med fler versioner av Fiesta, en ny Focus och nästa år en uppdaterad Mondeo. Till det kommer en rad nya laddbara bilar och fler suvar. En mindre suv än Kuga är på gång.

– Sedan 2014 har vi också stärkt vår organisation i Sverige och vi har sett över våra återförsäljare, säger de Waard.

– Vi har också satsat på fler fyrhjulsdrivna modeller, på transportbilarna där vi står oss väldigt bra och på prestandabilar där vi har ett bra utbud. Vi står starkare i Sverige nu än tidigare.

LÄS MER: Vi testkör ny versionen av Ford-ikonen Mustang 

Brexit har påverkat försäljningen

Det var mitt i skilsmässan mellan Volvo och Ford i Sverige som Anders Hedin passade på att utveckla sitt samarbete med Ford.

– Står du på perrongen så gäller det att hoppa på tåget och inte stå och vänta. Det fanns en lucka som vi utnyttjade, sa Anders Hedin när han ombads att förklara sin satsning på Ford i Sverige.

Inledningen på 2018 har varit tuff för Roelant de Waard med minskad försäljning och tappade marknadsandelar i Europa.

– Främst beror det på att bilmarknaden i Storbritannien backat rejält som en följd av Brexit. Storbritannien har varit en stor marknad för oss och därför har Brexit påverkat oss mycket. Vi tror också att försäljningen kommer att fortsätta att falla där.

Vi ser hur personbilsmarknaden utvecklas och blir tuffare och tuffare med olika sätt att köpa och äga bilar. Ser du samma utveckling för transportbilar?

– Där gäller det att framför allt se till kundens behov och det är viktigt att kunden möter en kunnig expert. Därför har vi byggt upp så kallade Transit-centers med dedikerade säljare. Att ge de kunderna rätt råd är kritiskt.

LÄS MER: Så blir Fords nya storsäljare Focus