Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 7 mar 2018 10:06

Nu ska det bli rusning till Volvos nya värstingbil

Polestars vd Thomas Ingenlath med bilen vid Polestars lansering.

Polestars vd Thomas Ingenlath med bilen vid Polestars lansering.

1/4

Foto: / Andreas Hillergren / ANDREAS HILLERGREN

Planen är att bara tillverka 1 500 Polestar 1.

Planen är att bara tillverka 1 500 Polestar 1.

2/4

Foto: Volvo

Nästa version, Polestar 2, kommer att offentliggöras 2019.

Nästa version, Polestar 2, kommer att offentliggöras 2019.

3/4

Foto: FABRICE COFFRINI / AFP

Polestars logga.

Polestars logga.

4/4

Foto: Volvo

GENÈVE. Polestar gjorde som eget bilmärke bilsalongdebut i Genève i går.

Både vd Thomas Ingenlath och operativa chefen Jonathan Goodman förklarade att Genève är rätt plats för en ny sportbilsmodell som Polestar 1.

– Vi håller på att bygga upp varumärket från grunden och då är Genève den perfekta platsen att börja på, säger Goodman.

Nästa vecka öppnar orderböckerna till Volvos nya prestandabil.

Polestar fick ta över Aston Martins plats sedan britterna å sin sida fick ta Opels plats en trappa upp på bilsalongen i Genève. För Polestar passade rockaden perfekt. Det nya prestandamärket för elbilar fick platsen bredvid Volvo och ändå tillräckligt med utrymme för att bygga något eget.

Jonathan Goodman tar emot i ett av de mindre rummen intill en av de totalt två Polestar 1-bilar som står utställda. 

Nästa vecka ska Goodman och Ingenlath börja syna de totalt 6 000 personerna som förklarat att de är intresserade av att köpa en av de totalt 1 500 bilarna som är planerade för de tre produktionsåren. Polestar 1 ska börja byggas i mitten av nästa år.

– Vi har bestämt en förbokningsavgift på 25 000 kronor och vi får se hur många det blir som vill köpa bilen, säger Goodman och Polestar har tidigare medgett att det kan gå att öka produktionstakten en aning.

Ni börjar bygga bilen först om ett drygt år och ni visade bilen i höstas. Vad gör ni under tiden?

– Bygger upp varumärket. Polestar 2 ska visas i slutet av nästa år för att vara på marknaden under 2020. Vi har lyxen att ha tid på oss och kunna bygga upp förväntningarna. Vi har inte heller något bagage utan kan börja från början.

LÄS MER: Volvos elbilsmärke bygger högkvarter i Göteborg

Ska gå att leasa en Polestar via nätet

Enligt Goodman så kommer Polestar att fortsätta ha lång tid mellan visning och tills dess att bilarna finns hos handlarna. Det kommer att bli mer en form av produktion efter kundorder, något som flera tillverkare av exklusiva och dyra bilar arbetar med.

Under tiden fram till säljstart i butik av Polestar 1 ska också Goodman få i gång ett nät av återförsäljare. I planen finns ett hundratal egna centralt placerade showrooms över hela världen. I Sverige kan det bli tre, fyra stycken. Varje showroom ska vara relativt små, tre till fyrahundra kvadratmeter, och bemannas av säljare som inte arbetar på provision. Bilarna ska också gå att köpa på internet och med en slags prenumeration där Polestar tar hand om allt i bilägandet.

– Vi har valt att börja diskutera med Volvohandlarna om de vill vara med och investera i det här. Vi vill ha egna showrooms – en Polestar kommer inte att stå hos en Volvo-handlare – men vi vill gärna att Volvohandlarna tar chansen. Och sen om det blir fem, sex handlare i Sverige som kan göra en bra affär av det här så inte mig emot. 

LÄS MER: Så blir Polestar 2 och Polestar 3 

"En hyllning till Volvo P1800"

Polestar 2 blir en renodlad elbil och där finns redan det mesta av design och hårdvara på plats. Och det finns även en Polestar 3 på gång.

– Med Polestar 2 och 3 pratar vi helt andra volymer än med Polestar 1. 

Enligt Thomas Ingenlath kommer Polestar 2 och 3 att skilja sig mer än Polestar 1 ifrån Volvomodellerna.

– Det var naturligt att bygga Polestar 1 på den coupé vi hade tagit fram. Polestar 1 är också en hyllning till Volvo P1800. Polestar handlar om att vi ska våga göra saker som vi inte hade velat göra i en Volvo, ta ut svängarna lite mer. Det finns saker i Polestar som vi aldrig hade kunnat göra i en Volvo på grund av vad det varumärket ska stå för. Men samtidigt kommer Polestar att vara en skandinavisk bil, precis som Volvo.

Polestar ska vara spjutspetsteknologi som sedan ska kunna mogna och användas i en Volvo.

Som gammal designchef, tror du att elbilarna kommer att se mycket annorlunda ut i framtiden än hur bilarna ser ut i dag?

– Den stora förändringen kommer med helt självkörande bilar. I dag är det mycket av säkerheten i bilarna som styr formen. Med självkörande bilar där det inte ska ske olyckor finns det ännu mer friheter. Självkörande kommer att påverka utseendet mer än elbilarna.