Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 18 maj 2018 09:14

Nu ska bilen säga till innan felet uppstår

Varningar om fel dyker upp i bilarnas info-system, men snart kan det även finnas information om möjliga fel i bilens framtid.

Varningar om fel dyker upp i bilarnas info-system, men snart kan det även finnas information om möjliga fel i bilens framtid.

1/2

Foto: VOLVO

2/2

Foto: VOLVO

Att bilar varnar när det är slut på spolarvätska eller när det är dags för servicebesök är inget nytt – det sker på rätt gamla bilar. Men nu ska bilarna snart kunna säga till innan ett fel inträffat.

AI-samarbetet mellan Wayke och Telia ska göra att bilen fattar att exempelvis plötsligt ökad förbrukning visar att ett större problem väntar runt hörnet.

Bilarna blir allt mer tekniska och digitala. Allt smartare. Men de kan fortfarande inte förutse saker.

”I dag får bilförare information direkt via instrumentpanelen om något riktigt allvarligt har hänt med till exempel motorn och bilen måste in på service men oftast blir man först varse om andra problem när man lämnar in bilen på service, ” skriver bilmarknadsplatsen Wayke.

Nu menar Wayke och Telia att deras kommande AI-samarbete ska ta ett steg närmare möjligheten att se in i framtiden.

Det hela kallas för ”predictive maintenance” och betyder alltså proaktiva serviceåtgärder. Bilen känner av saker som låg batterispänning, extra hög bränsleförbrukning, lågt däcktryck, fel varvtal och liknande – och kan då göra föraren uppmärksam på detta, samt vad sådant kan bero på/leda till. Informationen skickas via sms eller i en app.

LÄS ÄVEN: Elon Musk bävar inför utvecklingen av artificiell intelligens 

Varnar även för felaktiga parkeringar

I denna service kommer även annan information och andra varningar ingå.

”Vi kan varna föraren om hen försöker parkera på en gata som det är städdag för, vilket kan spara föraren många tusenlappar, eller när det är dags att byta till sommar/vinterdäck.”

Även handlaren som sålt bilen ska kunna hålla koll och hjälpa till med servicekallelser när det börjar dyka upp varningar.

När datamängden som samlats in har blivit tillräckligt stor kommer systemet kunna analyseras automatiskt (via AI) och dra egna slutsatser:

”Om en bil körs på ett visst sätt i Stockholm i storstadstrafik av just en specifik årsmodell och fabrik så kommer den med X procent sannolikhet få fel på styrsystemet och en viss del måste bytas på bilen inom Y månader” skriver Wayke.

Och då kan bilen kallas till service i god tid innan ens eventuella förproblem börjar märkas.

”Föraren kan i vissa fall undvika en olycka eller ett extra besök hos verkstan. Proaktiva serviceåtgärder ökar också värdet på bilen.”

LÄS ÄVEN: Mitsubishis e-Evolution Concept coachar föraren 

Gemensam reklam att vänta från Telia & Wayke

Det gemensamma tjänsteerbjudandet från Wayke och Telia kommer också att marknadsföras tillsammans.

– Vi är mycket glada över att tillsammans med Wayke kunna erbjuda ännu bättre tjänster inom IoT, sakernas internet, och den uppkopplade bilen, säger Marcus Lidbeck, chef för Digitala Affärer inom division X, enheten för nya affärsmöjligheter på Telia.

- Vi har valt att presentera Wayke som en marknadsplats för bilar först och främst men det övergripande syftet är att vara en innovationsplattform som hjälper bilmarknaden med digitaliseringen. Genom att kombinera Telias styrka, etablerade ekosystem runt den uppkopplade bilen och ledande kommunikationslösningar med Waykes innovationskapital och kunskap om bilar skapar vi en svårslagbar leveransförmåga, säger Martin Fransson, vd på Wayke Sweden.

LÄS ÄVEN: Här är vårt test av Telia Sense – 2016