ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter
Publicerad 10 okt 2017 20.29

Nu nästa skandal i bilvärlden – stålskandalen

Kobe Steels vice vd Naoto Umehara bugar vid presskonferensen där företaget erkände det systematiska fusket.

Kobe Steels vice vd Naoto Umehara bugar vid presskonferensen där företaget erkände det systematiska fusket.

1/2

Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

2/2

Foto: AP / TT / NTB Scanpix

Efter dieselskandalen och krockkuddeskandalen är det dags att lära sig nästa ord: stålskandalen.

Det japanska stålverket Kobe Steel ska systematiskt ha fuskat med data över kvaliteten för material som levererats vidare.

Nu letar bland annat Toyota, Nissan och Mazda efter vilka bilar som påverkats.

Lagom till öppningen av den stora bilsalongen i Tokyo avslöjas ytterligare en stor bilskandal. Den här gången gäller det stålverket Kobe Steel som från och med september 2016 till och med augusti 2017 har fuskat med stålleveranser till drygt 200 kunder.

Kobe Steel är Japans tredje största stålleverantör och har sålt aluminium och koppar märkta med fel kvalitet till bilfabriker, flygplanstillverkare och fabriker som bygger rymdraketer.

LÄS MER: Ytterligare ett offer i Takata-skandalen 

Används i dörrar och huvar

Cirka fyra procent av allt levererat material under perioden har haft fel kvalitetsmärkning. Toyota kallar skandalen för "mycket allvarlig" och säger att de arbetar för fullt för att ta reda på vilka bilar som kan ha påverkats. Enligt Toyota är det fabriker i Japan som drabbats, inte i andra länder.

Även Nissan ska snabbt försöka hitta de bilar som drabbats. Honda har meddelat att de använt material från Kobe Steel i dörrar och motorhuvar. Även Mazda, Mitsubishi, Suzuki och Subaru har meddelat att de ska se över sina fabriker för att se om de använt något av de drabbade leveranserna från Kobe Steel.

LÄS MER: Miljardböter efter fusket 

GM och Ford också kunder

Enligt Kobe Steel har cirka 200 företag fått leveranser under den period som märkningen blev fel. Och det är inte bara japanska tillverkare som köper stål av Kobe Steel. Bland kunderna finns General Motors och Ford.

De som upptäckte fusket såg att det fanns vid alla fyra aluminiumfabriker och att fusket var satt i system. 

Flera tillverkare har ersatt stål med aluminium för att minska vikten på bilarna.