Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 12 okt 2018 17:15

Nu krossar Mercedes nya stora suv konkurrenterna

Foto: BENOIT TESSIER / REUTERS TT NYHETSBYRÅN

Flera biltillverkare jagar nu drömgränsen tio mil på el för en laddhybrid.

BMW har lovat att deras bilar ska klara det när den nya laddhybriddrivlinan presenteras 2020.

Men redan om ett år väntas Mercedes nya GLE kunna vara där.

Mercedes är mitt inne i en intensiv utveckling av elektrifierade drivlinor. Flera hybridmodeller har presenterats i höst och flera laddhybrider ska komma i år och under nästa år.

– Vi är nu i en generation av bilar där vi går från tre mil till fem mil på el. GLE kommer att bli första bilen där laddhybridversionen klarar tio mil på el enligt körcyklen WLTP, lovade Mercedes blivande vd Ola Källenius branschtidningen Automotive News.

Fem mil på el från en laddhybrid krävs för att bilen ska kvala in som en "New Energy Vehicle" i Kina. Från och med nästa år kan biltillverkare tillgodoräkna sig NEV-bilar i ett nytt kvotsystem som införs nästa år i Kina.

LÄS MER: Mercedes nya elbil klarar 40 mil på el 

Fler hybrider och laddhybrider

Daimler/Mercedes har tagit ett policybeslut på att alla deras modeller – från A-klass till GLE – ska erbjudas som hybrider eller laddhybrider. Dessutom ska alla bilar från A-klass till S-klass ha en laddhybridversion inom kort.

Konkurrenten BMW har meddelat att deras nya drivlinor i eDrive-programmet ska ha laddhybrider som klarar tio mil på el från och med modellåret 2020.

Ola Källenius ville inte avslöja om Mercedes planerar att kombinera eldriften i GLE med en dieselmotor eller inte. I dag är det bara Audi som erbjuder en laddhybrid som parats med en dieselmotor, alla andra använder fyrcylindriga bensinmotorer. Men under bilsalongen i Genève meddelade Mercedes att deras laddhybrider av tredje generationen ska användas tillsammans med dieselmotorer.