Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 12 jul 2019 07:00

Nu kommer Mini Cooper SE – helelektriska alternativet

1/7

Foto: MINI COOPER

2/7

Foto: MINI COOPER

3/7

Foto: MINI COOPER

4/7

Foto: MINI COOPER

5/7

Foto: MINI COOPER

6/7

Foto: MINI COOPER

7/7

Foto: MINI COOPER

Nu är den här – Mini Electric som i produktionsutförande har bytt namn till Mini Cooper SE. En kvick typ som tar dig uppemot 27 mil på en laddning. Priset för elbilen börjar på 350 000 kronor.

Det är snart två år sedan Mini presenterade Electric Concept på bilsalongen i Frankfurt hösten 2017. I april öppnade orderböckerna och nu är det dags för själva presentationen. Mini Cooper SE heter den helelektriska modellen som ska börja tillverkas i november på samma produktionslina som Mini-modellerna med förbränningsmotorer. Räkna med att de första leveranserna dröjer ett tag in på 2020, sannolikt mars månad.

Elektriska Mini Cooper SE ser nästan ut som vilken vanlig Mini som helst, men där finns skillnader. Förutom E-emblemet som pryder fronten, framskärmarna, laddluckan och backluckan är det kanske tydligaste kännetecknet den gråa och gula ”grillen” som sticker ut så pass att bilens totallängd är 17 millimeter mer än hos en vanliga Mini Cooper. Den är dessutom 18 millimeter högre då karossen har ”lyfts” för att inte det tjockare golvet, på grund av batterierna, ska hamna för nära marken.

Det gula i fronten går igen även i backspegelkåporna. De asymmetriska fälgarna är också lätta att känna igen, de ser nämligen ut som på konceptbilen.

Fått i3s gamla batteri

Under huven sitter en elmotor som utvecklar 135 kilowatt (motsvarar 184 hästkrafter) och 270 newtonmeter. Motorn, som driver framhjulen precis som vilken annan Mini som helst, snurrar i gång med hjälp av den energi som lagras i det 32,6 kWh stora litiumjonbatteripaketet.

Tycker du dig känna igen drivlinekonfigurationen? Då är du är helt rätt på det, den är nämligen densamma som i BMW i3s innan uppdateringen i november förra året. Numera har i3s, som för övrigt är bakhjulsdriven, ett 42,2 kWh stort batteri för längre räckvidd tack vare högre cellkapacitet på 120 Ah. Mini Cooper SE har alltså fått det gamla batteriet med cellkapacitet på 94 Ah (som i i3s förvisso gav 33,2 kWh). Märkligt kan man tycka.

80 procent på 35 minuter

Vid kombinerad körning, det vill säga enligt WLTP-körcykelns variant på blandad körning, och omvandlat till NEDC-siffror uppges förbrukningen ligga på mellan 1,32 och 1,50 kWh per mil. Det ska då räcka till 23,5-27 mils körning. I vanlig ordning vet vi att dessa siffror ska tas med en nypa salt, NEDC-värden stämmer sällan med verkligheten. Räkna med lite högre förbrukning och kanske runt 20 mils körning per laddning. I ett av våra test av elbilar nyligen landade vi på en testförbrukning hos BMW i3 (ej i3s) på 1,6 kWh per mil vilket i sammanhanget kan ses som en väldigt bra siffra.

Mini Cooper SE:s batteri kan hantera snabbladdning med effekter på upp till 50 kilowatt. Med högsta effekt ska det ta ungefär 35 minuter att uppnå 80 procents laddning. Samma nivå når man på cirka 2,5 timme via en laddbox på elva kilowatt, eller drygt tre timmar för full juice i batterierna.

Minis nya elbil är ganska kvick. 0-60 km/h avverkas på 3,9 sekunder och 0-100 km/h på 7,3 sekunder. Toppfarten är begränsad till 150 km/h.

Mer kan önskas av priset 

Mini Cooper SE finns i tre utrustningsnivåer; Essential, Experience och Maximise. Förstnämnda är standardnivån och innehåller bland annat LED-strålkastare, tvåzoners klimatanläggning, klimatkontroll inför avfärd och uppkopplad navigation. Essential kostar 359 000 kronor medan de båda övriga utrustningsnivåerna ligger på 383 500 kronor och 416 400 kronor.

Prisnivån är okej om man ser till vad många andra elbilar kostar. Men tittar man djupare, det vill säga hur lång räckvidd du får för pengarna, är priserna inte något att skryta om.

Vill du se Mini Cooper SE live innan du bestämmer dig för om detta är bilen för dig, eller inte, får du åka ner till Frankfurt i september. På den stora bilsalongen där ska bilen visas upp inför publik.