Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 13 feb 2019 12:16

Norskt missnöje med elbilar – många byter till diesel

Bilia-vd:n Frode Hebnes upplever att allt fler norskar byter in sina Tesla-bilar.

Bilia-vd:n Frode Hebnes upplever att allt fler norskar byter in sina Tesla-bilar.

Foto: Tesla

Norge är landet med överlägset störst andel elbilar. 

Men den snabba övergången till elektrifiering har inneburit en del problem – som nu får många att gå tillbaka till fossildrivet. 

– Vi upplever ett klart ökande antal Tesla som inbytesbilar, och detta är kunder som 2019 köper nya dieselbilar och plug in-hybrider hos oss, säger Frode Hebnes, vd för Bilia-koncernen i Norge, till Dagens Næringsliv.

Norge har under de senaste åren lockat kunder till de grönare alternativen med stora subventioner, slopade vägtullar, möjlighet att använda kollektivkörfält och gratis parkering.  

Och under 2018 nådde elbilsbeståndet i vårt grannland nya höjder. Nästan en tredjedel av alla nya bilar var renodlade elbilar, vilket gav en andel cirka 15 gånger så stor som i Sverige. Men den snabba omställningen har inte varit utan problem. 

– Vi står i en elektrifieringstsunami, som nyförsäljningen påverkas kraftigt av, säger Frode Hebnes, vd för den norska grenen av Bilia, som är Nordens största bilkedja.

LÄS MER: Norge överlägsen etta – nästan var tredje ny bil en elbil 

Många som byter ut sin Tesla 

Den stora efterfrågan på elektrifierade fordon har gjort att leveranstiderna blivit långa, vilket i sin tur trissat upp priserna på den norska andrahandsmarknaden. I dag kostar de begagnade elbilarna inte sällan mer än de nya. Samtidigt innebär omställningen även stora utmaningar på det infrastrukturella planet.

Enligt Frode Hebnes är det många kunder som kommer och byter in sina elbilar mot en fossildriven, både på grund av missnöje och för att de anser att det inte finns tillräckligt många laddstationer. 

– Vi upplever ett klart ökande antal Tesla som inbytesbilar, och detta är kunder som 2019 köper nya dieselbilar och plug in-hybrider hos oss. Detta tror jag kan kopplas till de utmaningar som finns och sannolikt kommer att öka över tiden som en följd av ökad elbilvolym, relaterade till befintlig laddningsinfrastruktur och kundens praktiska användning och behov av bilen, säger han till Dagens Næringsliv.