Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Musk: Norrmännen har rätt att vara besvikna på Tesla

Elon Musk, Teslas vd och grundare.
Foto: SUZANNE CORDEIRO
Tesla Model 3, den senaste modellen från elbilstillverkaren.
Foto: AP

Norska Tesla-ägare är frustrerade och besvikna.

Och med all rätt anser Teslas vd Elon Musk.

– Vi har problem i Norge, säger han.

Anledningen till frustrationen bland ägare till Tesla-bilar i Norge är bristen på serviceställen. Det har gått så långt att Tesla nu är det fjärde sämsta företaget enligt norska konsumentföreningen Norwegian Consumer Council. 

Under första halvåret i år har 118 klagomål registrerats vilket tog Tesla från plats 24 till plats fyra på sex månader. Framför allt klagar bilägarna på sena leveranser och att det är svårt att komma i kontakt med Teslas kundservice.

LÄS MER: Tesla anklagas för att ha fuskat 

Elon Musk vill ha snabbare beslut av norska myndigheter

Förra året sålde Tesla 8 500 bilar i Norge som är Europas näst största elbilsmarknad efter Tyskland.

Teslas vd Elon Musk håller med om kritiken men menar att norska myndigheter kan åtgärda problemet med att godkänna Teslas önskemål om att få öka antalet mobila serviceenheter.

Enligt Tesla i Norge har antalet serviceställen ökat med 30 procent och före det här årets slut ska kapaciteten ha dubblats.

Tesla bygger för närvarande en stor serviceanläggning i Oslo och vill på sikt fyrdubbla antalet mobila serviceenheter.

LÄS ÄVEN: Tesla nådde i princip målet på 5 000 Model 3 i veckan 

Annons:
Annons: