Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 13 maj 2019 08:53

Motormännen byter namn – heter nu M Sverige

En årlig tradition är när Motormännen, nu M Sverige, utser landets bästa rastplatser. Här Björnfallet, strax utanför Örebro.

En årlig tradition är när Motormännen, nu M Sverige, utser landets bästa rastplatser. Här Björnfallet, strax utanför Örebro.

1/4

Foto: RICHARD STRÖM

Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på M Sverige.

Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på M Sverige.

2/4

Foto: M Sverige

Logotypen blir kvar, även om texten ”Motormännens Riksförbund” naturligtvis tas bort.

Logotypen blir kvar, även om texten ”Motormännens Riksförbund” naturligtvis tas bort.

3/4

4/4

Motormännens Riksförbund bildades 1922 och nu är det dags för en större förändring. Medlemsorganisationen byter namn till Riksförbundet M Sverige.

– Vi lämnar vårt otidsenliga namn, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på M Sverige.

Medlemsorganisationen Motormännens Riksförbund har funnits sedan 1922 och gett ut vägkartor, granskat Sveriges infrastruktur, utsett landets bästa rastplatser, drivit frågor som säkerhetsbälte och högertrafik och en hel del annat.

Nu är det dags att byta namn. Riksförbundet M Sverige, eller M Sverige för att hålla det lite kortare.

– Vi lämnar vårt otidsenliga namn för att markera att vi är en mötesplats för alla Sveriges bilister, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på M Sverige.

LÄS ÄVEN: Kartläggning visar – Norrland har sämsta vägarna i landet 

Organisationen vill nå alla Sveriges bilister

2003 kom frågan om namnbyte upp första gången. 13 år senare startades en utredning och i fjol genomfördes den varumärkesundersökning bland medlemmarna.

”Slutsatsen är att vi behöver behålla de värden som gör oss starka, som att vi är trovärdiga, pålitliga och trygga. Samtidigt behöver vi tona ner och ta bort de värden som gör att många potentiella medlemmar inte känner att vårt erbjudande tilltalar dem” skriver M Sverige.

Den gamla logotypen blir kvar:

”M-märket står för alla de värden som gör organisationen tilltalande. Den röda färgen symboliserar passion, de tre kronorna visar på tradition och trovärdighet samt att vi är en svensk organisation. Utformningen av logotypen som smalnar uppåt och de vita kantlinjerna visar en väg som leder framåt. Själva bokstaven 'M' symboliserar inte bara Motor, utan också Mötesplats på vägen. Organisationen blir därmed en mötesplats för alla Sveriges bilister.”

– Vi fortsätter oförtrutet arbetet för trafiksäkerheten samtidigt som vi bevakar våra medlemmars intressen som bilister. Vi är med i debatten och har en expertroll i många frågor som rör bilister och trafik, säger Heléne Lilja.

https://youtu.be/eSPSimscTmw

LÄS ÄVEN: Bedrägerierna ökar – så säljer du bilen säkert