Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 1 nov 2018 09:36

Molnigt för bilmarknaden – men Volvo fortsatt i topp

Volvo V90 blev den mest sålda modellen i Sverige i oktober – och hjälpte därmed till att hålla kvar biltillverkaren i säljtoppen.

Volvo V90 blev den mest sålda modellen i Sverige i oktober – och hjälpte därmed till att hålla kvar biltillverkaren i säljtoppen.

1/4

Foto: VOLVO

Volvo V60, ett av ljusen i mörkret när det gäller bilförsäljning i Sverige under oktober.

Volvo V60, ett av ljusen i mörkret när det gäller bilförsäljning i Sverige under oktober.

2/4

Foto: VOLVO

Volkswagen Golf är fortsatt en Sverigefavorit och blev den näst mest sålda modellen i oktober.

Volkswagen Golf är fortsatt en Sverigefavorit och blev den näst mest sålda modellen i oktober.

3/4

Foto: VOLKSWAGEN

Volkswagen Passat Alltrack.

Volkswagen Passat Alltrack.

4/4

I september var Volvo V60 den mest sålda bilmodellen i Sverige – samtidigt som effekterna av den nya fordonsskatten höll nere den totala bilförsäljningen i landet.

Oktobers siffror fortsätter på samma tema, ytterligare tyngda av den nya WLTP-mätningen.

– Nyregistreringarna av både personbilar och lätta lastbilar minskade, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Mest sålda modell blev den här gången Volvo V90.

September var ingen rolig månad för bilförsäljningen i Sverige och oktober fortsätter i samma stil. Den nya fordonsskatten (Bonus malus) fortsätter att påverka och dessutom har effekterna av den nya testmetoden (WLTP) börjat synas i siffrorna.

– Nedgången för personbilar beror i första hand på kvardröjande effekter av det nya fordonsskattesystemet Bonus malus. Systemet, som trädde ikraft 1 juli, medförde att många tidigarelade sina köp för att undvika den kraftigt höjda fordonsskatten. Även för lätta lastbilar ligger effekterna av Bonus malus-systemet bakom nedgången under hösten, säger Mattias Bergman vd för Bil Sweden.

– Nyregistreringarna av både personbilar och lätta lastbilar minskade som väntat även i oktober. Personbilarna minskade med 28,1 procent och lätta lastbilar minskade med 40,1 procent, jämfört med de rekordstarka oktobersiffrorna förra året. Hittills i år har personbilsregistreringarna minskat med 2,3 procent medan lätta lastbilar ökat med 9,5 procent. Vår prognos för i år på 360 000 personbilar, som är det tredje bästa bilåret någonsin ligger fast. För lätta lastbilar har vi nyligen höjt prognosen till 56 000 som är all time high, säger Mattias Bergman.

WLTP kommenterar han så här:

– En annan anledning till nedgången för personbilar är förlängda leveranstider för vissa modeller som en följd av brist på testkapacitet i Europa för att få nya bilmodeller godkända enligt den nya testmetoden WLTP, Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. WLTP-effekten ser vi inom hela EU där personbilsregistreringarna minskade med 23 procent i september.

LÄS ÄVEN: Volvo V60 vald till årets familjebil i Storbritannien 

Allt fler laddbara fordon i Sverige

Men för laddbara fordon blev oktober betydligt mycket ljusare.

– Antalet nyregistrerade laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 22,1 procent i oktober Hittills i år är uppgången 51,7 procent. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 11,4 procent i oktober mot 6,7 procent oktober förra året, säger han.

Han menar att siffrorna till och med kunde ha varit högre, om inte leveranstiderna hade varit så långa.

– Det är produktionskapaciteten och inte en dämpad efterfrågan som återspeglas i registreringsstatistiken. Trots långa leveranstider så håller sig Sverige väl framme när det gäller introduktionen av laddbara bilar på marknaden. Under det första halvåret i år låg Sverige på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, för andelen laddbara bilar av nyregistreringarna.

LÄS ÄVEN: 15 bästa familjebilarna de senaste 20 åren

Volvo fortsatt i säljtoppen

Privatmarknaden för nya bilar har minskat mer än företagsmarknaden.

– Minskningen på privatmarknaden ska ses mot bakgrund av dels att företagsmarknaden är som regel mer stabil, dels att osäkerheten kring effekter av nya förutsättningar för köp som Bonus-malus, WLTP, miljözoner är stor. Privatkunder väljer i många fall att avvakta nyköp eller väljer ett leasingalternativ. Hittills i år har företagsmarknaden ökat med 5 procent medan privatmarknaden har minskat med 14 procent, säger Mattias Bergman.

Den biltillverkare som sålde flest modeller i oktober är fortsatt Volvo. Totalt registrerades 3 883 Volvo-modeller under månaden, att jämföra med Volkswagens 2 971 bilar. Trea är Kia som gjorde en väldigt stark månad med 2 002 nyregistreringar. De få biltillverkare som ökade sin försäljning under oktober (jämfört med ifjol) var Ford, Jaguar, Jeep, Land Rover, Mini och Mitsubishi.

Mest sålda modellen var Volvo V90, VW Golf tog andraplatsen och Volvo V60 kom trea på listan.

Volvo Car Sveriges försäljningsdirektör Jessica Span är positiv av flera anledningar:

– Det känns bra att vi har påbörjat vägen mot ett mer normaliserat läge. Vi kan konstatera ett stort intresse för våra bilar, och det är extra glädjande att vi nu har en bra bredd, vi har aldrig haft ett mer komplett modellutbud, säger hon. 

4 009 är antalet laddhybrider som Volvo registrerat i år och populäraste modellen är Volvo XC60 T8 Twin Engine.

– Vi ser med tillförsikt an på resten av året och har en god orderingång. Vi kan notera ett stort intresse för vår nykomling nya Volvo V60 Cross Country som premiärvisades i slutet av september, säger Jessica Span.