Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 23 mar 2018 17:07

Moderaterna om miljözoner: Alldeles för kraftfullt

Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson.

Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson.

1/2

Foto: ANDREAS ALFREDSSON / MODERATERNA / TT NYHETSBYRÅN

2/2

Foto: MARTIN MEISSNER / AP TT NYHETSBYRÅN

Moderaterna framför stark kritik mot regeringens förslag till utformning av miljözonerna.

Ett förslag som innebär att svenska kommuner kan förbjuda äldre bensin- och dieselbilar redan om 18 månader.

– Det här är ett alldeles för kraftfullt verktyg att sätta i händerna på lokala politiker, säger Moderaternas Jessica Rosencrantz.

Regeringens förslag till utformning av miljözoner för svenska kommuner sågas kraftfullt av Moderaterna. Jessica Rosencrantz är vice ordförande i trafikutskottet för (m) och tycker att regeringens tidsplan är alldeles för aggressiv.

– Regeringen vill gå alldeles för fort fram. Vi måste ge människor en ärlig chans att ställa om. Det här drabbar många som tidigare uppmanats att köpa miljöbilar.

Regeringen låter kommunerna införa miljözoner redan från 2020 och med 2022 som ett nästa steg. 

Vad vill ni ha för tidsplan?

– Vi har inte satt något årtal alls. Vi kan tänka oss miljözoner som ett av många verktyg för att förbättra luftkvaliteten, vi stänger inte dörren för det. Men vi ser hellre att vi arbetar med en palett av andra åtgärder, säger Jessica Rosencrantz.

LÄS MER: Regeringens förslag ett hårt slag

Vill arbeta med flera åtgärder

Vad innehåller den paletten?

– Det är bonus-malus för skatt på nya fordon, en utbyggnad av laddinfrastrukturen, reduktion av utsläpp, olika parkeringsavgifter. Vi tror att det behövs en rad olika åtgärder men regeringens förslag är allt för drastiskt och drabbar familjer som redan gjort en stor investering väldigt hårt. 

– Miljözoner kan vara ett sätt men det ska inte vara ett verktyg för att stänga ute bilarna, det ska inte handla om en kamp mot bilen.

Enligt Jessica Rosencrantz finns det en risk i att låta kommunerna ta beslut om miljözoner enligt regeringens förslag.

– Vi ser att Miljöpartiet i olika kommuner driver den här frågan väldigt hårt, till och med i glesbygdskommuner. Men det här är ett alldeles för kraftfullt vapen att sätta i händerna på lokala miljöpartister.

Jessica Rosencrantz tycker också att regeringen mörkar lite vad gäller tidsplanen.

– Det heter ibland att det här bara gäller någon gata i Stockholm eller att förslaget skjutits på till 2022 men det stämmer inte. Det är ett väldigt drastiskt förslag som drabbar 1,3 miljoner bilägare och det redan 2020.

Även Sverigedemokraterna är kritiska till regeringens förslag.

– Det här är ett drastiskt förslag som vi inte tycker behövs. Läget med luftföroreningarna har hela tiden blivit bättre över tid, teknikutvecklingen kommer att lösa problemet, säger Sverigedemokraternas miljöpolitisk talesperson Martin Kinnunen.

– Förslaget innebär mångmiljardkostnader i kapitalförstöring när bilar blir värdelösa. Vinsterna är mycket mindre än kostnaderna. Miljözonerna kommer att bli en viktig valfråga.