Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 12 jun 2018 18:00

Mitsubishi: ”Vi rider på vågen av dieselförbud”

Nya Mitsubishi Outlander är lik föregångaren på utseendet, men under skalet har det hänt desto mer.

Nya Mitsubishi Outlander är lik föregångaren på utseendet, men under skalet har det hänt desto mer.

1/2

Foto: Elias Andersson

2/2

Mitsubishi var ohotad marknadsledare med laddhybriden Outlander. 

Men de senaste åren har konkurrensen hårdnat, och nu hoppas den japanska tillverkaren pricka rätt med en ny version av suven.

– Vi rider på vågen av dieselförbud och fordonsskatter för törstiga bilar, säger Daniel Georges Nacass, pr-ansvarig för märket i Europa.

Outlander har varit den laddhybrid som sålt bäst i Europa tre år i rad. Även i Sverige var den under en tid ohotad i klassen. Mycket har dock hänt de senaste åren. 

Allt eftersom konkurrenterna blivit fler har Mitsubishi tappat greppet om den svenska försäljningsstoppen för miljöbilar. Men när Stockholm och många andra europeiska storstäder nu planerar för miljözoner och Sverige inför skatter som straffar törstiga fordon ser den japanska tillverkaren sin chans att ta en större del av kakan. 

I franska Marseille visar man upp den uppdaterade versionen av sin storsäljande miljöbil. 

– Den liknar föregångaren på utsidan, men under skalet har vi ändrat allt, säger Daniel Georges Nacass.

LÄS MER: Varning – 17 populära suvar med stora brister 

Blir billigare med regeringens fordonsskatt

Mitsubishi har bland annat bytt ut bensinmotorn till en med högre verkningsgrad, förstärkt elmotorn som driver på bakaxeln och satt in en kraftigare battericell. Målet är att det ska göra den snålare och mer effektiv. Ser man på de deklarerade siffrorna kanske det vid en första anblick ser ut som att de misslyckats. Men det beror mycket på att den kommande bilen är testad enligt den nya, hårdare EU-standarden WLTP. 

Trots det är den deklarerade förbrukningen på låga 0,2 liter milen. Med regeringens nya fordonsskatt, som träder i kraft den 1 juli, innebär det att köpare kan vänta sig att få tillbaka 26 000 kronor. Ingen större skillnad från dagens bonusbelopp på 20 000 kronor, men den riktiga vinsten ligger i att slippa de höga straffsummorna som många bensin- och dieselbilar snart kommer att beläggas med.

– Vi rider på vågen av dieselförbud och fordonsskatter för törstiga bilar. Vår andel diesel är mycket mindre än hos de flesta andra tillverkare. I den nya kontexten kommer vår ambitiösa satsning på el- och hybridbilar att vara en fördel på den europeiska marknaden, säger Daniel Georges Nacass.

LÄS MER: 14 bilar värda att vänta på 

Stor andel diesel hos Volvo

Även Volvo har sedan tidigare gått ut med en plan om att elektrifiera sina bilar. Vid 2019 ska alla nya modeller ha elmotor. Dessutom ska dieselbränslet fasas ut, med start från och med nästa nya lansering, sedanen S60. Men den svenska tillverkaren har en lång väg att gå. I fjol var andelen sålda bilar med dieselmotor 76 procent. 

– På bilsalongen i Peking visade de nästan bara upp el- och hybridbilar. De har en bra plan, men det handlar om att få kunderna att faktiskt köpa de elektrifierade bilarna när de kommer till handlarna, säger Daniel Georges Nacass.