Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 6 apr 2018 09:08

Missnöjda kunder kostar mer per år än hela försvaret

Många kunder är missnöjda med sina bilköp.

Många kunder är missnöjda med sina bilköp.

1/2

Foto: Fotolia

Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och Konsumentverkets generaldirektör.

Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och Konsumentverkets generaldirektör.

2/2

Foto: Konsumentverket

50 miljarder kronor per år. Så mycket räknar Konsumentverket med att det kostar att ha missnöjda kunder av varor och tjänster.

Bland det som vi är mest missnöjda med finns bilköp, hantverkare och mobiltelefontjänster.

Konsumentverket har räknat ut hur mycket missnöjda kunder kostar varje år. Undersökningen visar att tre av fyra personer är missnöjda med ett köp av varor eller tjänster under ett år. Konsumentverket är därför skattat omfattningen av kostnaderna för de här missnöjda konsumenterna. 

Kostnaden kallas för "konsumentskada" och är kostnaden som problemet orsakat plus värdet av den tid som använts för att lösa problemet och minus eventuell kompensation från företaget. Till grund för beräkningarna finns intervjuer med 4 000 kunder i åldrarna 18 till 75 år.

LÄS MER: Alla nya modeller i år – lista över 88 nyheter 

Kostar mer än hela försvaret

Den så kallade konsumentkostnaden uppgår då per år till cirka 50 miljarder kronor. Bara problem med hantverkare kostar cirka 10 miljarder per år. 

Under 2017 motsvarade kostnaden en procent av BNP och var mer än hela försvarsbudgeten för 2018.

– Det är inte realistiskt att tro att vi kan uppnå en situation där konsumenter inte stöter på problem, men vi måste sträva efter att konsumenterna hålls problem- och skadeslösa i så stor utsträckning som möjligt, säger Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och Konsumentverkets generaldirektör, i en kommentar till undersökningen.

– Även företagen har att vinna på väl fungerande affärer med nöjda konsumenter och låga kostnader för reklamationshantering.  50 miljarder kronor kan användas till något betydligt viktigare och mer hållbart än konsumentproblem