Konsumentverket har räknat ut hur mycket missnöjda kunder kostar varje år. Undersökningen visar att tre av fyra personer är missnöjda med ett köp av varor eller tjänster under ett år. Konsumentverket är därför skattat omfattningen av kostnaderna för de här missnöjda konsumenterna.
Kostnaden kallas för "konsumentskada" och är kostnaden som problemet orsakat plus värdet av den tid som använts för att lösa problemet och minus eventuell kompensation från företaget. Till grund för beräkningarna finns intervjuer med 4 000 kunder i åldrarna 18 till 75 år.
LÄS MER: Alla nya modeller i år – lista över 88 nyheter
Kostar mer än hela försvaret
Den så kallade konsumentkostnaden uppgår då per år till cirka 50 miljarder kronor. Bara problem med hantverkare kostar cirka 10 miljarder per år.
Under 2017 motsvarade kostnaden en procent av BNP och var mer än hela försvarsbudgeten för 2018.
– Det är inte realistiskt att tro att vi kan uppnå en situation där konsumenter inte stöter på problem, men vi måste sträva efter att konsumenterna hålls problem- och skadeslösa i så stor utsträckning som möjligt, säger Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och Konsumentverkets generaldirektör, i en kommentar till undersökningen.
– Även företagen har att vinna på väl fungerande affärer med nöjda konsumenter och låga kostnader för reklamationshantering. 50 miljarder kronor kan användas till något betydligt viktigare och mer hållbart än konsumentproblem