Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 21 mar 2019 09:40

Minskad lönsamhet – då kapar BMW dieselmotorer

BMW visade upp den kommande elbilen de kallar iNext på presskonferensen i München.

BMW visade upp den kommande elbilen de kallar iNext på presskonferensen i München.

1/2

Foto: PHILIPP GUELLAND / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

BMW:s finanschef Nicolas Peter berättar att vinstmarginalen kommer att fortsätta sjunka.

BMW:s finanschef Nicolas Peter berättar att vinstmarginalen kommer att fortsätta sjunka.

2/2

Foto: PHILIPP GUELLAND / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Osäker brexit, handelskrig, krånglande valutakurser och stora investeringar.

Trots bra fart på försäljningen minskade BMW:s lönsamhet förra året.

– Vinstmarginalen kommer att sjunka även 2019 men vår målsättning är att snabbt vara tillbaka på åtta, tio procents marginal, säger BMW:s finanschef Nicolas Peter.

Ni kanske minns de bekymrade minerna när Volvo Cars för ett par veckor sedan presenterade sitt ekonomiska resultat för 2018. Då sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson att målet var att nå samma vinstmarginal som de tyska premiumtillverkarna.

Nu har BMW summerat sitt 2018 och det är lika många veck i pannan på BMW:s ledningsgrupp. Målsättningen för BMW är att ligga på åtta till tio procents marginal men 2018 levererade gruppen – med BMW, Mini, Rolls-Royce och BMW motorcyklar, bara drygt sju procent.

Och vad kanske värre är. 2019 ser ut att bli ett minst lika tufft år. BMW:s finanschef pekar på flera osäkra faktorer samt en tung investeringsperiod. Brexit påverkar BMW:s fyra fabriker i Storbritannien och inte minst Mini och Rolls-Royce. Och om Donald Trump fortsätter sin tuffa linje i handelskriget med Kina och Europa kan höga tullar tära på vinsten.

LÄS MER: Alla nya bilar 2019 – hela listan över 117 nya modeller 

BMW:s vd Harald Krüger bredvid elbilskonceptet iNext.

Foto: MATTHIAS SCHRADER / AP TT NYHETSBYRÅN

Färre dieselmotorer

BMW:s chefsgrupp påtalar ändå att märket står väl rustade som en av USA:s största bilexporterar och tack vare bilfabriker i många regioner.

Men för att klara av investeringstakten på elbilar och självkörande bilar så krävs det besparingar. Totalt ska 12 miljarder euro, cirka 120 miljarder, sparas under de kommande tre åren.

Framför allt handlar det om att minska antalet drivlinor, i praktiken färre dieselmotorer, och överlag se över vilka modeller och utrustningsalternativ som verkligen är lönsamma. 

– Det är en mardröm att hålla i gång alla olika drivlinor. Vi kommer inte att fortsätta med dieselmotorer i våra minsta bilar, säger BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich. 

– Vi ska fokusera på fyr- och sexcylindriga dieselmotorer och nöja oss med fyra olika motorer. Jag kan inte fortsätta att investera i dieselmotorer i Europa på samma sätt som vi gjort tidigare.

En storsatsning på laddhybrider ska ersätta flera dieselalternativ för att klara EU:s tuffa utsläppsmål. 

Totalt ska BMW lansera 25 elektrifierade bilar, varav 12 rena elbilar. I år ska BMW visa Mini Electric och nästa år kommer elversionen av X3. Just X3 visar hur BMW tänker använda befintliga modeller för elektrifieringen och X3 blir den första bilmodellen som erbjuds med alla typer av drivlinor. Så ska BMW sedan arbeta med sina stora modellserier X5, 5-serie, 3-serie och 7-serie.

Samarbetar med Daimler

BMW ska fortsätta sitt samarbete med Daimler om framför allt bildelningstjänster i Europa och teknik för självkörande bilar. 

– Tillsammans med Daimler kan vi bli snabbare och vi hoppas att den teknik vi utvecklar blir en av de standards som myndigheterna kommer att välja, säger Fröhlich.

Med modellen iNext, som presenteras 2021, ska BMW ta steget fullt ut med en helt ny plattform, en ny teknisk nivå för självkörande och femte generationen av både batterier och elektrisk drivlina.

Så dags ska BMW också vara ur den tuffaste ekonomiska perioden. Då ska också BMW har byggts om till att bli mer ett techbolag än bara ett företag som tillverkar och säljer bilar. 

Samarbetet med Toyota om framtidens vätgasbilar är ett exempel på att BMW vill investera i teknik som de kan sälja till andra i framtiden. Vätgasbilar väntas nå samma kostnadsnivå som elbilar och dieselbilar 2025 men tekniken passar ändå allra bäst för större fordon. 

– Vi försöker att ställa om till att bli ett techbolag vilket inte är lätt. Vi är framgångsrika i dag men vår styrka kan också vara vår svaghet i framtiden, säger Klaus Fröhlich.

Fröhlich ser en stor potential i att sälja tekniskt kunnande och ”under skalet-teknik” till konkurrenter.

– Självkörande bilar, anslutning till internet, elektriska bilar, laddhybrider, nya förbränningsmotorer och nya plattformar. Det finns företag som inte kan utveckla allt det där själva. Då måste de köpa eller lägga ner, säger Fröhlich.