Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 13 aug 2018 11:10

Ministerns utspel mot bilmärket: Utsläppsmonster

Karolina Skog, här när hon presenterade regeringens förslag om miljözoner.

Karolina Skog, här när hon presenterade regeringens förslag om miljözoner.

1/3

Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTURES

Så här ser reklamfilmen från Subaru ut.

Så här ser reklamfilmen från Subaru ut.

2/3

Foto: SKÄRMDUMP

Senaste generationen av Subaru Forester, en av bilarna i reklamfilmen.

Senaste generationen av Subaru Forester, en av bilarna i reklamfilmen.

3/3

Foto: SUBARU

Subaru marknadsför två av sina bilar med skattelättnad, trots att de får ökad fordonsskatt efter bonus-malus.

Det har mött starka reaktioner.

– När Subaru marknadsför sig med skattelättnad ser jag ett desperat försök att kränga utsläppsmonster, säger miljöminister Karolina Skog (MP).

I den uppmärksammade reklamfilmen från Subaru börjar en speaker-röst informera om den nya fordonsskatten bonus-malus. Sedan kör en Outback och en Forester bredvid varandra.

Båda modellerna släpper ut så pass mycket att de får ökad fordonsskatt med det nya systemet, men ändå heter reklamfilmen skattelättnad.

– Tanken med vår kampanj är att bilarna får en ökad skatt, men den betalar vi på Subaru istället för kunden. Vi vill kompenserar våra köpare med mellanskillnaden, säger Fredrik Tottie, marknadschef för Subaru Sverige.

Men att med skattelättnad marknadsföra bilar som får malus i det nya systemet ses inte på med blida ögon av alla. En som reagerat är miljöminister Karolina Skog (MP).

– När jag ser att Subaru marknadsför sig med skattelättnad ser jag ett desperat försök från en biltillverkare att kränga utsläppsmonster. Jag förstår att de känner desperation, eftersom alla deras modeller får ökad skatt i det nya systemet, säger hon.

LÄS MER: Miljözoner och fordonsskatt – så vill partierna göra med din bil

Subaru är nöjd med reklamfilmen: ”Ska väcka känslor”

Hon menar att det under de senaste åren har skett en uppdelning mellan biltillverkarna.

– Vi har de företag som verkligen går med oss i arbetat mot mer förnybart, men vi har också de som desperat håller emot och håller fast vid det gamla, säger Karolina Skog.

Hur ser du att bonus-malus har förändrat bilbranschen i Sverige?

– Jag förväntar mig att biltillverkarna har tänkt om. I dag syns det kanske mest på utvecklingsavdelningarna men jag är övertygad om att det kommer att synas på modellerna som lanseras framöver, säger Karolina Skog.

Subaru slår ifrån sig kritiken som riktas mot deras reklamfilm.

– Det är inte frågan om ett desperat försök att kränga utsläppsmonster från oss, det där är överdriven politisk retorik. Kan det vara ett desperat försök att väcka liv i sina dåliga opinionssiffror, frågar sig Thomas Possling, PR-chef på Subaru Sverige.

Han menar att reklamfilmen är lyckad, just eftersom den skapat reaktioner.

– Syftet med marknadsföring är att väcka känslor, att göra någonting som sticker ut och som folk som kan relatera till. Nio av tio bilreklamer är slätstrukna men här har vi lyckats engagera, säger han.

Subarus modeller får malus i det nya systemet. Ligger det inte något i kritiken?

Ska man prata om utsläppsmonster tycker jag man ska gå över utsläpp på 160 gram koldiooxid per kilometer. Vår försäljning går som tåget och vi behöver inte göra några desperata försök, säger Thomas Possling.

Hur har er försäljning påverkats av bonus-malus?

– Det blev en dipp precis efter skattens införande 1 juli men det kommer komma igen i oktober-november. Huruvida det är ett bra system eller inte är en politisk fråga som vi inte tar ställning till, där har vi samma inställning som branschorganisationen Bil Sweden, säger Thomas Possling.

Här kan du själv se Subarus omtalade reklamfilm.

https://youtu.be/Rzct37v41pE

LÄS MER: Ministern om nya bilskatten: ”Även för de med små plånböcker”