Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 29 jun 2018 15:21

Ministern om nya bilskatten: ”Även för de med små plånböcker”

För en Volvo V90 med ett utsläpp på 154 gram koldioxid per kilometer blir skatten drygt 4 200 kronor högre per år under de tre första åren efter köpet.

För en Volvo V90 med ett utsläpp på 154 gram koldioxid per kilometer blir skatten drygt 4 200 kronor högre per år under de tre första åren efter köpet.

1/3

Foto: VOLVO

Den som köper elbilen Nissan Leaf kan däremot räkna med att få tillbaka maxbeloppet 60 000 kronor.

Den som köper elbilen Nissan Leaf kan däremot räkna med att få tillbaka maxbeloppet 60 000 kronor.

2/3

Foto: NISSAN

Miljöpartiets Per Bolund har arbetat med att driva igenom den nya fordonsskatten.

Miljöpartiets Per Bolund har arbetat med att driva igenom den nya fordonsskatten.

3/3

Foto: ERIK SIMANDER/TT / TT NYHETSBYRÅN

På söndag träder den nya fordonsskatten i kraft. 

Med den blir många populära diesel- och bensinbilar dyrare, medan snålare alternativ får bonus. 

– Det blir en knuff i ryggen för konsumenter att välja det miljöbästa alternativet, säger Per Bolund (MP), finansmarknads- och konsumentminister.

På söndag träder regeringens så kallade "bonus malus"-system i kraft.

Det innebär att alla nyregistrerade personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar får skatt baserad på det deklarerade utsläppet. Törstigare fordon får en förhöjd kostnad de tre första åren, medan snålare sådana belönas med upp till 60 000 kronor.

– Förra regeringen jobbade med det länge utan att någonsin komma i mål, så jag är väldigt glad och stolt över att vi kan leverera ett system som kan göra stor skillnad för miljön, säger Per Bolund.

Men alla är inte lika positiva till att de traditionella förbränningsmotorerna nu får en omgång av piskan. 

LÄS MER: Ny fordonsskatt träder i kraft den här veckan

”Hoppas på stor förändring i köpbeteende”

I praktiken innebär den nya fordonsskatten att många av de allra populäraste modellerna blir tusentals, eller i flera fall tiotusentals, kronor dyrare. Samtidigt säljs de bonusberättigade el- och laddhybridbilarna i betydligt mindre volymer. 

Skulle svenskarna fortsätta att köpa bilar som i dag blir det därför ett betydande ekonomiskt överskott – pengar som då går till statskassan. Moderaternas miljöpolitiska talesperson Johan Hultberg tvivlar på vilka motiv som ligger bakom de nya reglerna. 

– Vår huvudkritik är att regeringen har utformat systemet snarare för att få in mer skattepengar än att utforma ett system som påskyndar omställningen av fordonsflottan, sa han till TT när förslaget lades fram.

Det är ett felaktigt påstående, menar Per Bolund. 

– Det är inte det som är syftet, vi har inte sett det här som ett sätt att finansiera andra reformer, säger han och fortsätter:

– Förhoppningen är att det blir en väldigt stor förändring i köpbeteende och vi förväntar oss att det ska gå plus minus noll, alltså att intäkterna finansierar utgifterna.

Men det tredje alternativet, att svenskarna börjar välja miljöbilar i högre grad än vad straffskatterna täcker, är ändå det Miljöpartiet ser som det ultimata utfallet. 

– Om många köper tysta och rena el- eller laddhybridbilar så kan det till och med vara så att det går med underskott. Men det är en kostnad som vi tycker är väl värd. 

LÄS MER: Köpa bil 2018 – här är 10 viktiga saker att tänka på 

Per Bolund: ”Även för de med små plånböcker”

Den nya fordonsskatten har även kritiserats för att den i högre grad straffar bilar som är billigare att köpa. 

Även om tekniken successivt kommer att sjunka i pris kostar en laddhybrid fortfarande i regel runt 100 000 kronor mer än motsvarande bil med traditionell förbränningsmotor. Hybridkunderna kan inte heller räkna med att tillgodoräkna sig hela premien. Bonusen fördelas utefter en glidande skala, där maxbeloppet 60 000 kronor går till den som köper en bil helt utan något koldioxidutsläpp. 

För att få ut den summan måste du med andra ord köpa en elbil. De är betydligt dyrare än motsvarande fordon med andra motortyper, men desto billigare att äga. 

– Det var en hög tröskel förut, då man bara kunde köpa en Tesla som kostar mellan 800 000 och en miljon. Men jag skulle säga att elbilarna nu med bonusen är prismässigt konkurrenskraftiga. Då ska man också räkna in att det kostar betydligt mindre att köra, laddkostnaden är mycket lägre än den för bensin- och diesel. Så även för de med små plånböcker skulle jag säga att det här är ett realistiskt alternativ nu, säger Per Bolund. 

Går du i tankar att köpa en ny bil och vill veta vad du kommer att få betala, alternativt få tillbaka, kan du använda Transportstyrelsens beräkningshjälp

LÄS MER: Allt om den nya bilskatten – så påverkas du och din bil 

Motormännen: Måste finnas fler laddstolpar

Med det ökade antalet elbilar kommer det att behövas en förbättrad infrastruktur. 

I Stockholms län finns det minst laddningsplatser per elbil, enligt statistik från elkraftbranschens intresseorganisation, Power Circle. På landsbygden kan det geografiska avståndet mellan stolparna i stället vara ett problem. Det är ett hot mot omställningen till eldrift, menar konsumentorganisationen Motormännen. 

– Det ska vara lika enkelt att hitta en laddstolpe som det är att hitta en bensinmack och det är det inte dag, har vd:n Fredrik Daveby, tidigare sagt till SVT.

Per Bolund lyfter satsningen Klimatklivet, genom vilken Naturvårdsverket stöttar lokala klimatinvesteringar, som ett steg i rätt riktning. 

– Det är över 15 000 laddstolpar som nu satts upp runtom i landet för att det ska gå att använda elbil överallt, även på landsbygden. När vi fortsätter med den utvecklingen kommer det att bli ett realistiskt alternativ i hela landet, säger han. 

Trött på att det är dyrt med bil?Gör testet, svara på 4 frågor